شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
تیراژ پایین کتاب به سرانه مطالعه ربطی ندارد

مهرشاد کاظمی معتقد است تیراژ محدود کتاب به سرانه مطالعه ارتباطی ندارد زیرا مردم به شیوه‌ها و روش‌های مختلف، مطالعه می‌کنند.

مهرشاد کاظمی، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیان کرد: اینکه تیراژ کتاب‌ها محدود است، عوامل متعددی دارد. علاوه بر هزینه‌هایی که تامین نیروی متخصص، کاغذ و دیگر الزامات نشر، در پی دارد، ریسک بالایی نیز وجود دارد که یک کتاب، نتواند نظر مخاطبان خود را جلب کند و در نهایت شکست بخورد.

وی افزود: از طرف دیگر متنوع شدن علوم، افزایش حوزه‌های مطالعاتی و تغییر سلیقه مردم،‌ جزو عوامل اصلی محدودیت در شمارگان به حساب می‌آید. در گذشته شاید کتاب‌ها تنها در چند دسته می‌گنجیدند، اما امروز، هزاران رشته و حوزه وجود دارد و کتاب‌ در شکل‌های مختلفی منتشر می‌شود.

کاظمی گفت: پایین بودن تیراژ کتاب نشان‌دهنده کاهش نیاز به مطالعه نیست. به عقیده من سرانه مطالعه کم نشده است. افراد در شرایط متفاوتی و به روش‌های مختلفی همچنان مطالعه دارند. در حال حاضر تعداد و تنوع نشریات و مطبوعات نیز افزایش پیدا کرده است و فضای مجازی نیز اضافه بر این‌ها، تبدیل به بخش بزرگی از منابع مطالعاتی شده است.

وی به کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخشی از آمار مطالعه مربوط به کتاب‌هایی‌ست که دانشجویان و مخاطبان تخصصی کتاب، از کتابخانه‌ها دریافت می‌کنند. بسیاری از مردم جای کافی برای نگهداری از کتاب را ندارند و ترجیح می‌دهند کتاب‌هایی را که می‌خواهند، به امانت بگیرند.

کاظمی توضیح داد: کاهش تیراژ کتاب تنها در ایران اتفاق نیفتاده است؛ در کشورهای دیگر نیز تیراژ کتاب پایین آمده. دلایل این موضوع قابل بحث است اما به عقیده من مهم‌ترین عامل، تنوع در سلیقه‌های مطالعاتی و کثرت در حوزه‌های مختلف کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها