جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
قرآن منسوب به امیرالمومنین (ع) در نخستین سه‌شنبه رمضان رونمایی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی ‌گفت: در قالب برنامه‌ سه‌شنبه‌های کتاب که از این پس با همکاری خانه کتاب برگزار می‌شود، قرآن خطی متعلق به قرن نخست هجری، منسوب به امیرالمومنین (ع) در نخستین سه‌شنبه رمضان، نمایش داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در حاشیه بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور در غرفه ایبنا، از اجرای برنامه‌های فرهنگی با همکاری موسسه خانه کتاب، خبر داد.
 
وی بیان کرد: آستان قدس یکی از مجموعه‌های موقوفاتی فرهنگی جهان اسلام است که زنجیره موضوعات مرتبط با کتاب از تولید محتوا، آماده‌سازی، چاپ، نشر، توزیع تا ترویج کتاب و کتابخوانی را به‌صورت کامل دارد که از این‌ حیث در جهان اسلام کم‌نظیر است. یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی و علمی جهان، کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با 30 میلیون منبع اطلاعاتی است. بیش از یکصد هزار نسخه خطی در این گنجینه نگهداری می‌شود که بیش از 20 هزار نسخه از این نسخ خطی، قرآن‌ها هستند. همچنین 14 میلیون برگ سند و هشت هزار شی موزه‌ای هم در موزه‌های آستان نگهداری می‌شود که اینها تنها بخشی از نفایسی است که در این گنجینه‌های ارادت و عشق صیانت می‌شود.
 
حسینی در ادامه با اشاره به توافقاتی که در دیدار با مدیرعامل خانه کتاب برای همکاری دو مجموعه حاصل شد نیز گفت: یک بخش از توافق ما در ارتباط با تجلیل از واقفان کتاب بود که ابتکار آن با موسسه خانه کتاب است. آستان قدس رضوی، یک مجموعه موقوفاتی است و واقفانی در طول سالیان این مجموعه را بوجود آورند و کتابخانه آستان قدس هم از این قاعده مستثنی نیست و بیش از 80 درصد از آنچه که در کتابخانه آستان اعم از نسخه‌های خطی و ... وجود دارد، محصول نهاد پربرکت وقف است، لذا تجلیل و تکریم خادمان و واقفان کتاب، برای آستان قدس یک وظیفه است. به این جهت، همکاری ما با خانه کتاب، یک همکاری راهبردی خواهد بود و در سال 98 این برنامه را به‌صورت مشارکتی برگزار خواهیم کرد.
 
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، افزود: برگزاری سه‌شنبه‌های فرهنگی در آستان قدس رضوی، یکی دیگر از توافقات ما بود. بر این اساس، هر سه‌شنبه ساعت 10 صبح، یک اثر ارزشمند یا یک نسخه کم‌نظیر را رونمایی می‌کنیم و طبق توافق صورت گرفته، بنا شد که خبرگزاری کتاب ایران، به‌صورت محوری با این مراسم همکاری داشته باشد. در قالب این برنامه، هفته آینده که مصادف با ماه مبارک رمضان است، نسخه‌ای بسیار نفیس از قرآن کریم مربوط به قرن نخست هجری، منسوب به امیرالمومنین علی (ع)، برای نخستین‌بار رونمایی و نمایش داده می‌شود.
 
وی درباره دیگر محورهای توافق شده نیز اظهار کرد: کتابخانه بزرگی مانند کتابخانه آستان قدس، بایددر تامین منابع اطلاعاتی و کتابی خود، روزآمد باشد و جدیدترین کتاب‌های منتشر شده به مخازن چاپی آستان قدس اضافه شود. خانه کتاب این همکاری را با آستان مقدس امام رضا (ع) خواهد داشت که در یک فرایند قانونمند و از قبل طراحی شده و با همکاری ناشران و نویسندگان، کتاب‌های مخازن چاپی آستان را تامین کند. با ارادتی که نیکنام حسینی‌پور به ساحت مقدس امام رضا (ع) دارد، مقرر شد برای همیشه تمامی کتاب‌هایی که با موضوع امام رضا (ع) منتشر می‌شود، به‌عنوان نذر و وقف خانه کتاب به آستان قدس اهدا شود. ما هم می‌توانیم هرساله این کتاب‌ها را در جشنواره کتاب سال رضوی شرکت دهیم.
 
حسینی ادامه داد: آستان قدس رضوی غیر از کتابخانه مرکزی واقع در حرم مطهر امام رضا (ع)، 54 کتابخانه در سراسر کشور و یک کتابخانه در کشور هندوستان دارد. با مساعدت خانه کتاب مقرر شد بخشی از کتاب‌ها به کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار ارسال شود.
 
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، همچنین گفت: از دیگر برنامه‌هایی که بناست با همکاری موسسه خانه کتاب برگزار شود، نشست‌های نقد کتاب خواهد بود. این آمادگی را داریم که نویسندگان را به مشهد دعوت کنیم و با حضور اهل فن و متخصصان و نویسنده کتاب،‌ اثر را به نقد و بررسی بگذاریم. از دیگر موارد توافق نیز چاپ کتاب‌هایی در زمینه مشاهیر کتاب است که به‌صورت مشارکتی انجام خواهیم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها