سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
تخفیف 40 درصدی ناشر افغانستانی به مخاطبان ایرانی به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر افغانی

یک ناشر افغانستانی حاضر در نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: با توجه با پایین آمدن ارزش ریال در برابر افغانی که سبب بالا رفتن قیمت کتاب‌ها و کاهش توان خرید مشتریان ایرانی شده است، ما برای برخی کتاب‌ها تا 40 درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم.

سیدموسی حسینی مدیرعامل موسسه فرهنگی و انتشاراتی صبح امید در قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در رابطه با حضور این نشر در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: انتشارات صبح امید از سال 1388 حضور فعالی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشته و امسال هم در بخش بین‌الملل غرفه دارد.

وی افزود: این موسسه کتاب‌های چاپی خود را علاوه بر بخش عمومی در چند بخش تخصصی هم تولید و عرضه می‌‌کند. بخش کتاب‌های کودک و نوجوان ما با عنوان «نشر آینده سازان» و بخش  کتاب‌های علوم پزشکی ما هم با عنوان «نشر سلامت» در نمایشگاه فعال هستند.
 
مدیرعامل موسسه فرهنگی و انتشارات صبح امید با اشاره به اولویت‌های کاری این موسسه، گفت: طبق آمارها بیشتر از دو میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌‌کنند. فعالیت‌های فرهنگی برای این مجموعه یکی از اولویت‌های کاری و فرهنگی ما بوده است و نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی برای فعالیت در این زمینه فراهم می‌‌کند. ضمن اینکه بسیاری از افراد جامعه ایرانی نیز علاقه‌مندی فراوانی به فرهنگ و هنر افغانستان دارند.
 
حسینی یکی از مشکلات موجود در جامعه مهاجر افغانستان را بی‌اطلاعی و یا کم‌اطلاعی نسل دوم و سوم مهاجرین از تاریخ، فرهنگ و اطلاعات مختلف مرتبط با جامعه خود دانست و بیان کرد: تلاش ما این بوده که منابعی در زمینه تاریخ، فرهنگ و اطلاعات مختلف تهیه و در نمایشگاه ارائه کنیم. مثلاً کتاب رنگ آمیزی «سرزمین من» ویژه کودکان قبل از مدرسه است که کودکان از طریق رنگ آمیزی با برخی آثار تاریخی افغانستان آشنا می‌‌شوند و یا کتاب «افسانه بابه خارکش» برای نوجوانان چاپ شده که از سری مجموعه کتاب‌های افسانه‌های شیرین افغانستان است.
 
وی 60 عنوان کتاب عرضه شده در نمایشگاه را از جمله فعالیت‌های این نشر برشمرد و تصریح کرد: در سال گذشته رویکرد و تمرکز اصلی ما بر روی کتاب‌های تخصصی در حوزه علوم پزشکی و همچنین کتاب‌های کمک آموزشی مدارس بوده که این کتاب‌ها را به نمایشگاه نیاورده‌ایم. اما حدود 60 عنوان کتاب با موضوعات تاریخ، حقوق، علوم سیاسی، رمان، شعر و همچنین کودک و نوجوان در نمایشگاه امسال عرضه شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و انتشارات صبح امید ادامه داد: به عنوان نمونه می‌توانم به کتاب «هنر آشپزی افغانستان» و «جنبش روشنایی و بازنمایی تغییرات اجتماعی در افغانستان» که متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی امروز جامعه افغانستان است، اشاره کنم. از کتاب‌های کودکان و نوجوانان نیز کتاب‌های «سرزمین من» و «افسانه بابه خارکش» در نمایشگاه امسال عرضه شده است.

حسینی درباره آثار پرفروش این انتشاراتی در نمایشگاه کتاب هم گفت: کتاب «هنر آشپزی افغانستان» و «تاریخ مختصر و مصور افغانستان» جزو کتاب‌های پرفروش ما بوده است. این نکته را هم اضافه کنم که با توجه با پایین آمدن ارزش پول ریال در برابر پول افغانی که سبب بالارفتن قیمت کتاب‌ها و کاهش توان خرید مشتریان شده است، ما برای برخی کتاب‌ها تا 40 درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم.
 

این فعال حوزه چاپ و نشر برنامه‌های ویژه موسسه فرهنگی و انتشارات صبح امید در نمایشگاه کتاب را یادآور شد و گفت: در نمایشگاه امسال بنا به پیشنهاد موسسه فرهنگی صبح امید و مشارکت تعدادی دیگر از موسسات فرهنگی ایرانی و افغانستانی مسابقه‌ای کتبی ویژه نمایشگاه سی و دوم  با عنوان «نامه ای برای دوست همزبانم» ویژه نوجوانان 10 تا 15 ساله برگزار شده است که تا آخر نمایشگاه ادامه خواهد داشت. هدف این برنامه ایجاد همدلی و دوستی بیشتر بین نوجوانان ایرانی و نوجوانان مهاجر افغانستانی در ایران است که برای یکدیگر نامه می‌ نویسند. نامه‌های برگزیده در ویژه نامه ای چاپ شده و به برندگان لوح تقدیر و جوایزی اهدا خواهد شد.
 
حسینی با طرح برخی موانع و مشکلات در زمینه حضور ناشران افغانستانی در نمایشگاه امسال کتاب تهران، گفت: امسال نیز متاسفانه مانند سال‌های قبل در هماهنگی‌ها برای حضور ناشران افغانستانی در نمایشگاه تهران مشکلات زیادی وجود داشت؛ تاخیر اطلاع از طرف نمایشگاه مبنی بر در اختیار قرار دادن غرفه و همچنین مشکلات انتقال کتاب‌ها و مشکلات اداری سر مرز باعث شد که ناشران افغانستانی نتوانند از همه ظرفیت و  توانمندی‌های بالقوه و بالفعل و همچنین کتاب‌های چاپی خود برای نمایشگاه بهره گیرند. پراکنده بودن غرفه‌های افغانستان، مشکل عمده دیگر در این نمایشگاه بود.
 
مدیرعامل موسسه فرهنگی و انتشارات صبح امید همچنین گفت: یکی از مشکلات مهم سال‌های قبل این بود که علاقمندان به کتاب‌های ناشران و نویسندگان افغانستان بعد از پایان نمایشگاه، تا نمایشگاه سال بعد امکان دسترسی به این کتاب‌ها را نداشتند. اما در اواخر سال گذشته، نمایندگی انتشارات صبح امید در ایران با عنوان «خانه کتاب صبح امید» در شهر قم افتتاح شد و این مشکل عدم دسترسی تا حدی حل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها