یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
کودکان دروازه غار در نمایشگاه کتاب تهران

کتاب «بهشت دست جمعی» نوشته کودکان محروم دروازه غار است که به همت بنیاد نوای مهرتاک منتشر و در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته شده است.

عاطفه چهارمحالیان، شاعر و نویسنده در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یا اعلام اینکه کتابی توسط تعدادی از کودکان نوشته شده و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، گفت: مدت سه سال و نیم به کودکان دروازه غار که تحت حمایت بنیاد نوای مهرتاک هستند، آموزش داده شد و همچنین آثار آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. 

او درباره کتاب«بهشت دست جمعی» توضیح داد: ویژگی این کتاب این است که نویسنده آن کودکان طبقه محروم جامعه هستند که فرهنگ و سبک زندگی خود را در قالب کلمات به تصویر کشیده‌اند. 

چهارمحالیان با تاکید به توجه به اهمیت ادبیات کودکی که توسط کودکان تولید می‌شود، افزود: ما فکر می‌کنیم بهتر است خود کودکان نویسنده ادبیات کودک باشند زیرا به هرحال با هم‌سن‌های خود فاصله روان‌شناختی کم و هم‌زیستی دارند.

او ادامه داد: این کودکان از جهان کودکانه می‌نویسند و تجربه‌های منحصر‌به‌فرد خود را از دنیایی می‌نویسند که در آن زندگی می‌کنند. لزوما کودکانی که در این مجموعه می‌نویسند، کودکان کار نیستند اما کودکانی هستند که زیست در محیط جنوب شهر را تجربه کرده‌اند.

این شاعر با ابراز امیدواری برای استقبال از کتاب «بهشت دست جمعی» بیان کرد: اگر این روند شکل بگیرد می‌تواند موثر باشد و بر زندگی کودکان دیگر اثر بگذارند چون اگر کودکان دست به قلم بگیرند، می‌توانند آثار جدی از خود به جای بگذارند. 

چهارمحالیان با اعلام اینکه حق‌التالیف کتاب به طورکامل به کودکان اختصاص داده می‌شود، بیان کرد: علاوه بر آن برخی از درآمد به  فعالیت‌های فرهنگی موسسه تخصیص داده می‌شود. امیدوارم زودتر این کتاب به تجدید چاپ برسد تا کمک فرهنگی و اقتصادی برای کودکان و انجمن مهیا شود. 

او با اشاره به کتاب «غار تار» که پیش از این توسط کودکان مولوی منتشر شده بود، بیان کرد: تفاوت کودکانی که این کتاب را نوشتند در این است که کودکان ما آموزش دیده هستند، این‌ها داستان‌های حرفه‌ای ادبیات کودک هستند و فقط نویسندگان، در سن کودک و نوجوان هستند. این داستان‌ها بارها توسط کودکان  و نوجوانان نقد و بررسی شده است.


به گفته چهارمحالیان این انجمن برای توانمندسازی زنان و کودکان در منطقه مولوی تهران فعالیت میکند، او توضیح می‌دهد: از میان کودکان مناطق جنوبی تهران استعدادیابی کردیم و استعداد فرهنگی و هنری تقریبا 200 کودک را مورد بررسی قرار دادیم.

این شاعر بیان‌کرد: این کودکان از خود توانمندی نشان دادند. مدت سه سال و نیم به طور شبانه‌روزی صرف آموزش و کسب مهارت آموزی این کودکان شد.  بعد ازمدت 6 ماه توانستند در جوایز کشوری رتبه‌هایی کسب کنند و بخشی از نوشته‌های این کودکان در مجموعه «بهشت دست جمعی» در نشر نیماژ منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها