شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
محتوای خوب و طراحی خلاقانه کتاب، مکمل یکدیگر هستند

سردار علی ناظری؛ مدیر انتشارات فاتحان با اشاره به استقبال مخاطبان از کتاب‌های «دختری کنار شط» و «سرباز سالهای ابری» در نمایشگاه کتاب، گفت: محتوای خوب و طراحی خلاقانه کتاب، مکمل یکدیگر هستند.

سردار علی ناظری؛ رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره رویکرد انتشارات فاتحان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیان کرد: جوهره حرکتی ما در حوزه نشر کتاب‌های دفاع مقدس این است که بتوانیم نقش مردم را در این عرصه نشان دهیم. نگاه ما در این حوزه فقط به گذشته نیست و نگاهی نیز به آینده داریم. جدا از آگاهی‌بخشی، هدفمان این است که بتوانیم در جامعه خودمان و در برنامه‌های بلندمدت جمهوری اسلامی، همچنان نقش مردم را یک نقش تاثیرگذار و پایدار حفظ و نشان دهیم.
 
وی ادامه داد: رویکرد کتاب‌های ما این است که به مردم نشان دهد در سال‌های دفاع مقدس، حماسه چگونه شکل گرفت و نقش مردم در تمام برهه‌ها چقدر تاثیرگذار و تعیین‌کننده بوده است. بخشی از کتاب‌های ما مربوط به نقش ورزشکاران، دانشجویان، کارگران اصناف و یا زنان در جنگ است. وقتی مخاطبان این کتاب‌ها را می‌خوانند، احساس می‌کنند که نه تنها در آن حادثه بزرگ نقش داشتند، بلکه در ادامه هم این آمادگی را دارند که وارد میدان شوند و نقش خود را ایفا کنند.
 
معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، گفت: از نمایشگاه قبل تا این دوره، 12 کتاب جدید به چاپ رساندیم که با عنوان شهدای ورزشکار در نمایشگاه عرضه شده است. این کتاب‌ها یک هفته قبل از تحویل غرفه، از چاپخانه بیرون آمد. این آثار بیش از دو سال پیش آماده چاپ بودند، اما گرانی کاغذ که یک آسیب بزرگ است، اجازه انتشار آن‌ها را نمی‌داد. در نهایت با همکاری یک مجموعه دیگر، به‌طور مشترک این کتاب‌ها را در شمارگان یک‌هزار نسخه‌ای به چاپ رساندیم.
 
مدیرمسئول انتشارات فاتحان تصریح کرد: برخلاف تصور رایجی که وجود دارد، حمایت مالی برای تولید و انتشار کتاب از ما صورت نمی‌گیرد و حمایت‌ها تنها به‌صورت در اختیار گذاشتن ساختمان و ... است و برای موارد دیگر باید خودمان تلاش و درآمدزایی کنیم تا در بازار رقابت از دیگران عقب نمانیم.
 
ناظری در ادامه استقبال مخاطبان را در سه روز نخست، خوب توصیف کرد و افزود: کتاب‌هایی که در طراحی جلد و ظاهر آن‌ها تلاش بیشتری صورت گرفته، در جلب مخاطب موفق‌تر بوده‌اند که ازجمله آنها «دختری کنار شط» و «سرباز سالهای ابری» است که در این چند روز فروش خیلی خوبی داشته‌اند. در واقع قلم نویسنده و محتوای خوب و طراحی خلاقانه کتاب، مکمل یکدیگر هستند.
 
رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، با اشاره به تخفیف درنظر گرفته شده برای کتاب‌های انتشارات فاتحان در نمایشگاه کتاب نیز گفت: با وجود مشکلات اقتصادی و گرانی کاغذ، برای رعایت حال مخاطبان، تمامی کتاب‌هایمان را با قیمت مناسب به چاپ رساندیم، ولی با این‌حال 15 درصد تخفیف هم برای نمایشگاه درنظر گرفتیم.
 
معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، در پایان اظهار کرد: فکر می‌کنم با وجود معضلات مرتبط با کاغذ و کتاب و کتابخوانی، اگر مسئولان برنامه‌ریزی داشته باشند و مدیریت کنند، می‌توانند با الگو گرفتن از دفاع مقدس، مشکل را به‌دست خود مردم حل کنند. بحران و مشکلات موجود در کشور، با حضور موثر مردم قابل حل است. این جمعیت انبوه در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند که دو سوم آن‌ها فقط گردش می‌کنند و کتابی نمی‌خرند. این جمعیت با هزینه و پای خودشان به نمایشگاه آمده‌اند، از اینجا به بعد باید برای این حضور، برنامه‌ریزی صورت گیرد تا تبدیل به یک حضور موثر شود. این کار نیاز به یک فکر جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و مردم‌شناختی دارد که اگر مقداری هزینه هم داشته باشد، به نتیجه مثبتی که خواهد داشت، می‌ارزد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها