سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
موسوی: از خانه دهیاران به عنوان کتابخانه استفاده شود

برگزیده بخش باشگاه در سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور، یکی از چالش‌های کتابخوانی در روستاها را نبود کتابخانه در بسیاری از آنها دانست و پیشنهاد کرد: این مکان می‌تواند یک اتاق در مسجد، حسینیه و یا خانه دهیار باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان ۱۴ اسفندماه امسال و طی مراسمی در باغ کتاب تهران، با معرفی برگزیدگان در چهار بخش به کار خود پایان داد. ایبنا در گفت‌وگوهایی با تعدادی از منتخبین این دوره، دلایل انتخاب آنها را از زبان خودشان جویا شده است.

در  چهارمین شماره از این گفت‌وگوها، به سراغ «معصومه موسوی» مسئول باشگاه کتابخوانی «اوریای شهدای باصدی» از روستای باصدی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان رفتیم که در بخش باشگاه‌های این جام، به نشان برگزیده دست یافت. وی درباره فعالیت این باشگاه کتابخوانی به خبرنگار ایبنا می‌گوید: بچه‌های باشگاه کتابخوانی «اوریای شهدای باصدی» سومین سال عضویت خود را در این باشگاه پشت سر می‌گذارند؛ آنها در این مدت، با حضور در دورهمی‌های کتاب علاوه بر مطالعه کتاب، به همراه مربی خود کارهای خلاقانه انجام می‌دهند تا خواندن کتاب برایشان لذتبخش‌تر شود.

موسوی دعوت از نویسنده‌های بومی شهرستان برای حضور در جمع اعضای این باشگاه کتابخوانی را از جمله فعالیت‌های آن برشمرده و اظهار می‌کند: بچه‌ها ضمن آشنایی با نویسندگان از دانش و تجربه آنها نیز استفاده می‌کنند. بچه‌ها خلاصه کتابی را که می‌خوانند، برای دوستان خود تعریف کرده و به صورت نمایشی اجرا می‌کنند. این کار اعتماد به نفس آنها را بالا برده و صحبت کردن در جمع رای برای بچه‌ها آسانتر می‌کند.

مربی باشگاه اوریای شهدای باصدی درباره فعالیت‌های اعضای باشگاه اینگونه توضیح می‌دهد: بچه‌ها در این دورهمی، خواندن شاهنامه را فرا گرفته و با رفتن به روستاهای اطراف ضمن هدیه کتاب، آموخته‌های شاهنامه‌خوانی را برای آنها اجرا می‌کنند.

موسوی، خواندن کتاب در فضای باز روستا با استفاده از لباس‌های بومی و محلی فرهنگ روستا را از دیگر برنامه‌های باشگاه باصدی عنوان کرده و می‌گوید: رفتن به منزل شهدای روستا و نوشتن خاطرات والدین شهدا، شرکت در عملیات پاکبانی روستا، راهپیمایی با محوریت کتاب، حضور در اعیاد مذهبی و معرفی کتاب برای شرکت کنندگان، کاشت نهال و گل در روستا با خواندن کتاب، همه و همه از جمله فعالیت‌هایی بود که توانست این باشگاه را به این مقام برتر برساند.
 

مدیر دبستان باصدی در جواب این سوال که به عنوان یکی از برگزیدگان جام باشگاه‌های کتابخوانیف برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستا‌ها چه پیشنهادی دارید؟، می‌گوید: در مرحله نخست باید از خانواده‌ها شروع کرده و آنها را درگیر کتاب خواندن کنیم. اگر خانواده‌ها متوجه شوند که مطالعه، فرزندانشان را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌کند، حتماً در این امر مشارکت کرده و با تشویق فرزندان راه رشد و تعالی آنان را هموار می‌کنند.

وی دعوت نویسندگان استانی و کشوری به روستا را مرحله دیگر این طرح توسعه‌ای و ترویج کتابخوانی می‌داند و بیان می‌کند: با حضور نویسندگان در روستاها بچه‌ها و خانواده‌ها از نزدیک با نظرات نویسندگان آشنا می‌شوند و با گفت‌وگو و بحث می‌توانند مهارت‌های خواندنی و نوشتنی اصولی را نیز یاد بگیرند.

مسئول این باشگاه کتابخوانی یادآور شد: در حرکت مثبتی که از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی کتابخوانی وزارت ارشاد در آبان ماه امسال با برنامه 40 شهر، 40 کتاب، 40 نویسنده با حضور معصومه انصاریان در روستاهای شهرستان رامهرمز ایجاد شد، بچه‌ها مشتاقانه دور نویسندگان حلقه زده و با پرسش از زوایای زندگی و دیدگاه نویسنده آشنا شدند ادامه این حرکت‌ها در روستاها می‌تواند نوید تولد نویسندگان جوان را در آینده‌ای نزدیک دهد.

مربی باشگاه کتابخوانی باصدی نقش دهیاران روستاها را در ترویج کتابخوانی کلیدی ذکر کرده و معتقد است: برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور کتابفروشی‌های شهرستان با ارائه تخفیف‌های ویژه در مساجد روستا‌ها، اجرای مسابقات کتابخوانی، برگزاری جلسات کتابخوانی با حضور مسئولان و پیشکسوتان، اردوی کتابخوانی و دورهمی‌های هفته‌ای با محوریت کتاب برای زنان روستا، از جمله اقدامات برای توسعه و پیشرفت کتابخوانی هستند که اگر دهیاران مشارکت کنند می‌توانند تحول شگرفی در روستاها پدید آورند.

موسوی افزود: نیاز بچه‌ها در روستا برای به دست آوردن کتاب از مشکلات عمده آنهاست و از این رو، اختصاص یک مکان برای کتابخانه حتی اگر یک اتاق در مسجد، حسینیه و یا خانه دهیار باشد، می‌تواند انگیزه را برای گروه وسیعی از علاقه مندان کتاب در روستاها به وجود آورد. ازجمله ارگان‌های بنیادی در این زمینه، آموزش و پرورش است که می‌تواند با تبلیغات مناسب از کمک خیرین برای تاسیس و تجهیز کتابخانه‌های مدارس روستایی استفاده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط