دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
انتشار 282 عنوان کتاب در زمینه تاریخ ایران دوره اسلامی در یک نرم‌افزار

به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نسخه 2 نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامی تولید شد.

غلامرضا رحمانی مدیر کل اداره ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به تولید نسخه دوم نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامی گفت: پس از استقبال از نسخه 1 این نرم‌افزار توسط پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ ایران، در جهت معرفى تاریخ، فرهنگ و تمدن بزرگ ایران اسلامى و تسهیل راه دستیابى به اطلاعات مربوط به تاریخ ایران و ارائه ابزار تحقیق و پژوهش براى همه فرهیختگان، بخصوص تاریخ‌دانان، مورخان و دانش‌پژوهان این رشته، نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامى، نسخه 2 این نرم‌افزار هم تولید شد و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه نسخه 2 نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامى با ارائه متن 282 عنوان کتاب در 402 جلد در زمینه تاریخ ایران دوره اسلامی، مهمترین کتاب‌هاى کهن مربوط به تاریخ ایران را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد، افزود: دامنه جغرافیایى ایران، هرچند در طول تاریخ متغیر بوده، امّا آنچه در این کتابخانه موردنظر ما است، همه سرزمین‌هایى است که تحت نفوذ فرهنگى و تمدنى ایران بوده‌اند و تاریخ آن‌ها به زبان فارسى تدوین شده است.

مدیرکل ارتباطات و تبلیغات مرکز نور ادامه داد: از خصوصیات قابل توجه نسخه دوم تاریخ ایران اسلامی نسبت به نسخه قبل، ارائه آن در قالب جدید کتابخانه استاندارد است که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

وی در ادامه قابلیت‌های این نرم‌افزار را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده، زبان و ... از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود.
 
رحمانی ادامه داد: همچنین این قالب به کاربران نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامی 2، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت‌ دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و ... در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع‌آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر است.

مدیرکل ارتباطات و تبلیغات مرکز نور با اشاره به اینکه متن قرآن کریم به همراه ترجمه فارسی، اردو و انگلیسی و چند دوره لغت‌نامه از جمله لسان‌العرب و فرهنگ ابجدی نیز در این نرم‌افزار ارائه شده است، گفت: محدود کردن کتب برنامه بر اساس موضوعات: ایران باستان، سلسله‌های ایران، تاریخ عمومی، تاریخ محلی، تاریخ اجتماعی و تاریخ دولت‌ها و همچنین ایجاد ارتباط بین کتاب‌ها و ترجمه‌های آنها، از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها