چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
رایگان بودن شابک به نفع ناشران حرفه‌ای نیست

مدیر نشر شمع و مه معنقد است ناشران غیرحرفه‌ای دست به انتشار کتاب‌های بی‌ارزش می‌زنند و در این شرایط رایگان بودن شابک به نفع ناشران حرفه‌ای نیست.

افشین شحنه تبار؛ مدیر نشر شمع و مه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه با دریافت هزینه شابک موافق است، گفت: در شرایط بد صنعت نشر اصولا هچ ناشری مایل نیست که هزینه زیادی برای دریافت شابک پرداخت کند و این موضوع یک واقعیت است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی افزود: اما مساله اینجا است که این هزینه آنقدر زیاد نیست که بخواهد در کار ناشران مانع ایجاد کند، موضوع دیگر این است که می‌توان گفت ایران تنها کشوری به شمار می‌آید که ناشران برای دریافت شابک هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

شحنه‌تبار با اشاره به تجربه سایر کشورها در زمینه پرداخت شابک، عنوان کرد: زمانی که اخبار حوزه نشر انگلستان را رصد می‌کنم می‌بینم که از ناشران بابت هر شابک مبلغی دریافت می‌شود که اگرچه خیلی بالا نیست اما شابک رایگان نیست.

وی یادآور شد: در آنجا هر ناشر یک صفحه دارد و می‌تواند به صورت گروهی یا تک‌تک به صورت اینترنتی برای کتاب‌هایش شابک دریافت کند.

شحنه‌تبار با اشاره به محاسن دریافت هزینه به ازای شابک کتاب، توضیح داد: به نظر من یکی از محاسن کار در این است که موجب می‌شود ناشر برای هر کتابی شابک دریافت نکند و برای انتخاب کتاب‌هایی که می‌خواهد منتشر کند به دلیل هزینه‌ای که قرار است بپردازد دقت بیشتری کند.

وی با بیان اینکه ما در ایران دو دسته ناشر داریم، گفت: نخست ناشران فعالی هستند که به صورت حرفه‌ای در طول سال کتاب منتشر می‌کنند و مخاطب صحبت‌ها من نیستند، زیرا این ناشران حرفه‌ای کتاب خوب تولید می‌کنند. دسته دوم اما ناشران غیرحرفه‌ای هستند که عمدتا به تازگی به این حرفه وارد شده‌اند.

مدیر نشر شمع‌ و مه تاکید کرد: ناشران غیرحرفه‌ای برای اینکه مجوز انتشاراتشان باطل نشود کتاب‌های مختلفی چاپ می‌کنند که چندان ارزش زیادی ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم دریافت نکردن هزینه شابک اجحاف در حق موسسه، دولت و بقیه ناشرانی است که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند. به عبارت دیگر دریافت هزینه شابک به نفع ناشران حرفه‌ای است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها