دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
منتظر درخشش ادبیات داستانی قم در دهه 90 باشید

علیرضا محمودی به نویسندگان و نیز ناشران فعال در استان قم پیشنهاد داد: ژانری‌تر به تولیدات‌شان فکر کنند و مدل‌های متنوعی را در نگارش و چاپ داستان تجربه کنند.

علیرضا محمودی نویسنده رمان «جنایت جردن» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در پاسخ به ارزیابی خود از فضای ادبیات داستانی ایران در سالی که گذشت، گفت: از لحاظ چاپ کتاب وضع خوبی را تجربه می‌کنیم. خوشبختانه عناوین کتاب زیاد است و این نشان می‌دهد برخلاف تصور ما که وضعیت اقتصادی به تولید کتاب و ادبیات داستانی لطمه بزند، این طور نیست.

وی افزود: فکر می‌کنم در دهه 90 در مورد تولیدات ادبی به رکود‌های جدیدی برسیم. علت اصلی هم این است که مصرف کننده‌های متنوعی که نمایندگان خرده فرهنگ‌ها هستند، وارد بازار کتاب شده‌اند و دنبال محصولات مورد نظر خودشان می‌گردند.
 
این نویسنده که در حاشیه نشست بررسی کارنامه سینمایی چهل ساله ایران در مدرسه اسلامی هنر با خبرنگار ایبنا گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: تنوع سلیقه مصرف کنندگان باعث شده تولید کتاب به لحاظ عنوان تنوع داشته باشد. اگر از نظر تیراژ فقری وجود دارد، باید ببینیم که بازار تغییر کرده است. اینکه یک کتاب بتواند تمام خرده فرهنگ‌ها را پوشش دهد، باید کتاب جامعی باشد. به خاطر همین باید به خانم مرعشی تبریک گفت که توانسته چنین کاری را در شرایط سخت انجام دهد.
 
علیرضا محمودی در مورد ادبیات داستانی قم هم افزود: ادبیات داستانی قم در دهه 90 با نویسندگانی مثل آقایان بطحایی، خداوردی، کفاش، اکبری، رکنی و دیگران، تمایل دارد که در بازارهای جدیدی وارد شود و مخاطبان جدیدی پیدا کند. وضعیت ادبیات اقلیمی کمی با دوره قدیم فرق می‌کند؛ ما 50 سال پیش می‌گفتیم ادبیات خراسان، ادبیات اصفهان، ادبیات جنوب و مناطق دیگر کشور که نویسنده‌های خودش را داشت. اما الان با نزدیک شدن زندگی‌ها و تجربه‌ها شاید زود است بگوییم ادبیات قم مثلا فلان ویژگی‌ها را دارد؛ اما به نظرم اگر هر استانی و هر اقلیمی مخاطبان خودش را به دست بیاورد و ادبیات خودش را تولید کند، راه خیلی خوبی را طی خواهد کرد.

به گفته وی، این نکته به ظرفیت کل ادبیات داستانی ایران کمک می‌کند و چون از قم توقع تولید بیشتری می‌رود لذا این ظرفیت برای این استان وجود دارد که بتواند نقش بیشتر و بهتری را ایفا کند.
 
نویسنده رمان «جنایت جردن» با ارائه پیشنهادی به ناشران قمی بیان کرد: به ناشران و تولیدکنندگان کتاب در قم پیشنهاد می‌کنم ژانری‌تر به تولیداتشان فکر کنند و مدل‌های متنوعی را در داستان نویسی، تجربه و سعی کنند روی ادبیات ژانری که مخاطب بیشتری هم دارد، سرمایه گذاری کنند، چون در این زمینه تجربه‌هایی که برای اولین بار در تهران صورت گرفته، تجربه‌هایی هستند که با موفقیت رو به رو شده‌اند. به نظرم آینده ادبیات ایران به ژانر روی خوش نشان خواهد داد و اگر جایی مثل قم این کار را انجام بدهد، چه بهتر!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها