چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
نامه‌نگاری کودکان کتابخوان «ابویسانی» به نویسندگان مطرح کشور

به گفته مسئول باشگاه کتابخوانی «استی»، برگزیده بخش استمرار سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی، در اثر مطالعه بیش از 200 عنوان کتاب توسط کودکان و نوجوانان عضو این باشگاه، آنها شروع به نوشتن نامه‌هایی به نویسندگان این آثار کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان ۱۴ اسفندماه امسال و طی مراسمی در باغ کتاب تهران، با معرفی برگزیدگان در چهار بخش به کار خود پایان داد. ایبنا در گفت‌وگوهایی با تعدادی از منتخبین این دوره، دلایل انتخاب آنها را از زبان خودشان جویا شده است.

در سومین شماره از این گفت‌وگوها، به سراغ مریم ابویسانی، مسئول باشگاه کتابخوانی «استی» در روستای «ابویسان» از توابع بخش «هلالی» در شهرستان «جغتای» استانی خراسان رضوی رفتیم که در دو دوره متوالی جام باشگاه‌های کتابخوانی از جمله دوره اخیر (دوره سوم) توانست مقام برتر را به عنوان باشگاه برتر در بخش استمرار را از آن خود کند.

وی در خصوص ویژگی فعالیت‌های این باشگاه کتابخوانی گفت: برگزاری جلسات نقد کتاب و انجام فعالیت‌ها و کارهای خلاقانه برای بچه‌های کوچکتر در کتابخانه، مردم روستای ابویسان را برای دیدن برنامه‌ها به کتابخانه می‌کشاند و این، از جمله شیوه‌هایی بود که در باشگاه استی اجرا شد.

ابویسانی که تنها 16 سال دارد، افزود: در تابستان با توجه به وقت آزاد، جلسات باشگاه کتابخوانی ما هفته‌ای سه بار تشکیل می‌شود و در ایام تحصیل در روزهای پایانی هفته (چهارشنبه و پنجشنبه) جلسات باشگاه با نقد و بررسی کتاب همراه است.

وی تنها مونس انسان کتاب است و دوستی و انس با کتاب می‌تواند ما را به درجات بالاتر ببرد، گفت: حرکت باشگاه کتابخوانی «استی» و موفقیتش در دو دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی، انگیزه مضاعفی را برای بچه‌های روستاهای دیگر به وجود آورده تا با خواندن کتاب و ادامه این راه بتوانند در دوره‌های بعدی نیز، حائز رتبه شوند.

ابویسانی ادامه داد: در مدرسه نیز با توجه به مناسبت‌ها، کار باشگاه کتابخوانی‌مان را با معرفی کتاب در تابلو اعلانات دنبال کرده و هر هفته، یا چند روز یک بار، عناوین و مطالب تابلو را عوض می‌کنیم.

مائده ابویسانی عضو دیگر باشگاه استی در تکمیل سخنان دوستش اینچنین ادامه داد: تعداد 200 کتاب در باشگاه ما خوانده و تحلیل شد و بچه‌ها با زبان عامیانه به نویسندگان کتاب‌ها نامه نوشتند.

وی در جواب این سوال که چه کتاب‌ها و از چه نویسندگانی بیشتر شما و اعضای باشگاه کتابخوانی‌تان را به خواندن ترغیب می‌کند؟، بیان کرد: کتاب‌های رمان را در باشگاه بیشتر می‌خوانیم و کمتر به کتاب‌های علمی می‌پردازیم. از نویسندگانی مانند فرهاد حسن‌زاده و احمد اکبرپور، کتاب‌های خوبی در بخش انتخاب کتاب‌ها در جام باشگاه‌های کتابخوانی معرفی شده بود و ما قلم‌شان را بیشتر دوست داشتیم.

مائده ابویسانی معتقد است: از بین کتاب‌ها، رمان به علت کشش و جاذبه روایی داستان، می‌تواند ارتباط نزدیک‌تری با مخاطب برقرار کند چون کتابی را که می‌خوانیم، لحظه به لحظه آن را تصور می‌کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه نفس فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی با فعالیت مدرسه منافاتی ندارد، گفت: کتاب خواندن به معنی مطالعه آزاد، هیچ وقت لطمه‌ای به درس وارد نمی‌کند؛ اتفاقاً افزایش سطح اطلاعات در بعضی دروس مانند انشاء، اعتماد به نفس‌مان را بیشتر کرد و حرف زدن در جمع برایمان راحت‌تر شد که از این طریق توانستیم متن‌های زیبا و مفهومی‌تر بنویسیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابویسانی ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    باسلام مربی و مسئول باشگاه خانم فاطمه ابویسانی هستند و مریم ابویسانی از اعضای باشگاه هستند که به اشتباه مسئول باشگاه نام برده شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط