شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
پیش‌بینی دو بخش جدید در سالن بین‌الملل نمایشگاه کتاب 32

مدیر کمیته بین‌الملل سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: امسال بخش بین‌الملل نمایشگاه در دو بخش برگزار می‌شود؛ در این بخش تازه‌های کتاب با ارائه آثار سال 2016 به بالا و کتاب‌های قدیمی با عرضه کتاب‌های 2015 به پایین برگزار می‌شود.

احد رضایی؛ مدیر کمیته بین‌الملل سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در حاشیه نشست تشریح قوانین حضور ناشران عرب و لاتین عنوان کرد: در این نشست با توجه به آغاز ثبت‌نام ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران توضیحاتی داده شد تا همکاران با شیوه ثبت‌نام و قوانین و آئین‌نامه‌های جدید آشنا شوند.
 
وی با بیان اینکه مدیریت کمیته باید برای رونق‌بخشی بخش بین‌الملل تلاش کند، افزود: در این زمینه پیشنهاد دادم که بخش بین‌الملل به خصوص کتاب‌های لاتین در دو بخش شامل تازه‌های کتاب و کتاب‌های قدیمی‌ برگزار شود.
 
رضایی ادامه داد: قرار است در بخش تازه‌های کتاب، آثار منتشر شده از سال 2016 تا 2019 در یک سالن ارائه شود تا اگر قرار شد دولت حمایتی از خریدار انجام دهد، حمایت خود را به این بخش بیاورد و در بخش کتاب‌های قدیمی نیز قرار است کتاب‌های 1990 تا 2015 از سوی ناشران در سالنی مجزا ارائه شود.
 
وی با اشاره به هدف اختصاص دو فضای مجزا برای این بخش نیز توضیح داد: هدف اصلی اجرایی شدن این طرح، ساماندهی بخش بین‌الملل است، زیرا این بخش در حد و اندازه نمایشگاه کتاب تهران نیست و ما قصد داریم با اجرایی شدن این طرح آشفتگی‌های موجود در این بخش را از بین ببریم.
 
رضایی تاکید کرد: از سوی دیگر هدف ما این است که مراجعه‌کنندگان و ناشران با آثار روز بیشتر آشنا شوند و بدانند بین کتاب تاریخ گذشته و جدید وجود دارد، همچنین به هجمه‌هایی که علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که گفته می‌شود اغلب کتاب‌های قدیمی به بخش بین‌الملل نمایشگاه می‌آید نیز پاسخ بدهیم.
 
وی با بیان اینکه با اجرایی شدن این طرح به بسیاری از سئوالات کارشناسان و مراجعه‌کنندگان پاسخ داده خواهد شد، گفت: با جدا شدن این دو بخش، مردم می‌توانند مطلع شوند چه میزان کتاب به نمایشگاه آمده است، چه تعداد از این آثار به روز هستند و در چه سالنی عرضه می‌شود.
 
مدیر کمیته بین‌الملل سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یادآور شد: البته کتاب‌هایی که در بخش قدیمی به نمایش در می‌آید همه قدیمی نیستند بلکه گاهی کتابی است که چاپ 2010 خورده اما ناشر هنوز آن را منتشر می‌کند و چون چاپ می‌کند کتاب روز است، اما سال آن مشمول 2016 نمی‌شود در سالن کتاب‌های قدیمی عرضه می شود.
 
رضایی همچنین درباره ضوابط حضور ناشران در هر یک از بخش‌های قدیمی و جدید نیز توضیح داد: حسن کار در این است که اگر یک ناشر در هر دو بخش کتاب دارد می‌تواند در هر دو بخش حضور داشته باشد و کتاب‌های مرتبط با هر بخش را در سالن‌ها عرضه کند، طبق برآوردهای ما هزینه‌ شرکت‌کنندگان نیز افزایش زیادی پیدا نمی‌کند زیرا اگر سال گذشته 300 متر برای عرضه همه کتاب‌هایش در اختیار داشت امسال دو غرفه 150 متری برای کتاب‌هایش اجاره خواهد کرد.
 
به گفته وی، شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل نمایشگاه، همچنین دست‌اندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح استقبال کرده‌اند، زیرا ساز و کاری برای آن‌ها عرضه بهتر و مناسب‌تر کتاب‌هایشان فراهم شده است.
 
نشست تشریح قوانین حضور ناشران عرب و لاتین ساعتی پیش با حضور جمعی از دست‌اندرکاران بخش بین‌الملل در سالن مرحوم عاشوری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.
 
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 4 تا 14 اردیبهشت 98 در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها