دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
پیوند جامعه با نخبگان نیاز امروز پیشرفت کشور

محمد عبدالحسین‌زاده مولف کتاب «هسته‌های علمی در دانشگاه‌ها» درباره تشکیل هسته‌های علمی برای نخبگان دوره کارشناسی دانشگاه‌ها گفت: نخبگان از ابتدای ورودشان به دانشگاه نیاز دارند تا شناخت دقیقی از شرایط جامعه پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «هسته‌های علمی در دانشگاه‌ها» تالیف محمد عبدالحسین‌زاده به بررسی روند شکل‌گیری هسته‌های علمی در دانشگاه‌های ایران و پیشینه این فرآیند در برترین دانشگاه‌های جهان پرداخته است.
 
پیوند علمی میان دانشجو و استاد مهم‌ترین مولفه در فضای یاددهی و یادگیری است در حقیقت هسته‌های علمی مفهوم جدیدی است که در حوزه آموزش عالی شکل گرفته است. هدف این کتاب فهم مختصات و ویژگی‌های هسته‌های علمی و کارکرد‌های آن است.
 
محمد عبدالحسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره این اثر گفت: چندین هسته‌ پژوهشی در کشور وجود دارد که آن‌ها مربوط به دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دکتری در دانشگاه‌ها است. اما آن هسته علمی که مدنظر این پژوهش بوده و توجه زیادی در دنیای غرب به آن‌ها شده است، منحصرا مربوط به دوره کارشناسی است که اغلب نخبگان در حال تحصیل در این دوره دانشگاهی جذب آن می‌شوند. چنین روندی در ایران تقریبا وجود نداشت. هدف این است دانشجویان کارشناسی که به تازگی وارد فضای علمی کشور شده‌اند با شرایط اجتماعی کشور آشنایی کاملی پیدا کنند.

 
وی افزود: در حقیقت این روند در اغلب دانشگاه‌های تراز اول دنیا وجود دارد و اغلب دانشجویان از ابتدای تحصیلشان جذب این نوع هسته‌های علمی می‌شوند.  در «هسته‌های علمی در دانشگاه‌ها» کارکرد‌های این دانشگاه‌ها و روند فعالیت‌های آنان آورده شده است.
 
عبدالحسین‌زاده در پاسخ به این پرسش که چه رویکردی در هسته‌های علمی مذکور به کار گرفته می‌شود گفت: راه‌اندازی این هسته‌های علمی از سوی بنیاد ملی نخبگان تشکیل خواهد شد. هدف این است که نهادی برای دانشجویان نخبه در مقطع کارشناسی ایجاد شود که بتوانند خود را با نیازهای جامعه محک بزنند و شناخت دقیقی از آن پیدا کنند.
 
این نویسنده افزود: طی تحقیقات متوالی به این نتیجه رسیدیم که اغلب دانشجویان پس از آنکه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، شناخت دقیقی از شرایط جامعه ندارند به همین دلیل تلاش برای ادامه تحصیل و مهارجرت به کشورهایی را می‌کنند که در حیطه علمی آن‌ها پیش‌رو ترند یا از توانایی آن ها بهره‌گیری بهینه‌تری دارند. بنابراین تلاش کردیم تا با ورود دانشجویان به این هسته علمی تا حدی شناخت کافی به آن ها بدهیم.
 
وی ادامه داد: نباید این مراکز و هسته‌های علمی زمانی تشکیل شود که عمده دانشجویان به خارج از کشور مهاجرت کرده باشند. متولی این هسته‌ها بنیاد ملی نخبگان است و در پی آن طرحی راه‌اندازی شده است که نتیجه فعالیت این هسته‌های علمی هستند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما در نهایت دستاوردی که این هسته‌ها می‌تواند داشته باشد چیست؟ بنیاد ملی نخبگان نگاه پژوهشی به این هسته‌ها ندارد و نباید هم توقع داشت که اعضا فعالیت‌های علمی را انجام دهند که به تولید علم بیانجامد. در حقیقت پژوهش‌هایی مبتنی بر نیازهای جامعه انجام می‌شود که در درجه اول بتواند این افراد را برای ارائه دانش خود در آینده نزدیک آماده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها