چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کتاب‌های درسی تدوین شده در حوزه علمیه ارزیابی می‌شوند

مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا (س) اعلام کرد: کتاب‌های درسی تدوین شده در حوزه علمیه ارزیابی می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین رضا حبیبی مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با بیان اینکه این دفتر زیر نظر معاونت پژوهش این مرکز فعالیت می‌کند، گفت: برگزاری کارگاه‌های تربیت تدوین‌کننده کتاب درسی، تشکیل گروه‌های علمی تدوین، تألیف و تدوین کتاب‌های درسی، از جمله محورهای فعالیت‌های دفتر تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا (س) است.

وی ادامه داد: مهارت‌یابی امری پیچیده، فرسایشی، زمان‌بر و نیازمند اختصاص وقت کافی، انجام تمرین‌های طولانی و حوصله کافی است؛ متأسفانه در مراکز علمی از جمله حوزه علمیه، این موضوع دست کم گرفته شده که با برگزاری کارگاه‌های تشریفاتی یکی دو روزه، به ظاهر تلاش می‌شود مهارت‌های پیچیده‌ای مانند مهارت پژوهش و سخت‌تر از آن، تدوین متون درسی در مؤلفان ایجاد شود؛ امری که با واقعیت بسیار فاصله دارد.

حبیبی با اشاره به برگزاری دوره‌های تدوینگر تصریح کرد: دوره‌های مهارت‌یابی در عرصه تدوین، برای فارغ‌التحصیلان جامعه‌الزهرا (س) که شرایط اولیه علمی را داشته باشند، در نظر گرفته شده که اولین دوره تدوینگر متون از 6 ماه پیش آغاز شده است.

رئیس گروه تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا (س) بیان کرد: دوره تربیت تدوینگر به صورت کارگاه آموزشی و طی چند مرحله برگزار شد که فاز اول کارگاه این بود که توانایی ارزیابی علمی و فنی کتاب‌های درسی را ایجاد کنیم که در این راستا 30 مقاله ارائه شد که در قالب کتابی با عنوان «ارزیابی کتاب‌های درسی تدوین شده در حوزه» چاپ می‌شود.

وی ادامه داد: فاز دوم کارگاه، تدوین کتاب درسی است که هر فردی برای خروجی دوره، موضوعی را به عنوان کتاب تدوین کرده و در اختیار مجموعه قرار می‌دهد که از این میان، بیش از 10 کتاب تمام شده و 4 کتاب هم نهایی و رونمایی می‌شود.

حبیبی اضافه کرد: فاز سوم ویژه افراد شرکت کننده برگزیده در دوره است که برای آنان مهارت برگزاری کارگاه تدوین برگزار می‌کنیم تا از این پس، به توانائی برگزاری کارگاه تدوین دست یافته و دوره‌های تدوین متون را برای علاقمندان برگزار کنند.

رئیس گروه تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا (س) در ادامه به تشکیل گروه‌های علمی تدوین اشاره کرد و گفت: در این بخش، هفت گروه علمی فلسفه، کلام، فقه و اصول، ادبیات عرب، اخلاق و تربیت، تفسیر و علوم قرآنی و گروه مطالعات زنان فعال هستند و جلساتی را برگزار می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به تألیف کتاب‌های درسی افزود: در طول 6 ماه گذشته، 7 عنوان کتاب «آیات‌الاحکام»، «آشنایی با علم اخلاق و تاریخ آن»،«اخلاق دانشوری»، «زن در ادیان»، «اخلاق جنسیتی»، «عروه‌الوثقی» و «نحو کاربردی» نهایی شده که به زودی رونمایی می‌شوند.

حبیبی به کتب دیگر نیز اشاره کرد و ادامه داد: کتاب‌های «فلسفه اخلاق»، «اخلاق 1»، «قرآن و عهدین»، «نقد و بررسی روایات آیات تفسیری»، «المحکم و المتشابه»، «منبع شناسی علوم ادبی»، «شیوه نامه تدوین»، «نظام تعلیم و تربیت اسلامی»، «تاریخ فلسفه»، «فلسفه اسلامی»، «منطق قدیم» و «مخرج شناسی» نیز از جمله کتاب‌های دیگری هستند که این کتب هم پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها