دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
مردم زاهدان برای دسترسی به کتاب در مضیقه هستند

مدیر کتابفروشی حافظ زاهدان مشکلات اقتصادی را عامل تشدید کننده، نادیده گرفته شدن کتاب از سوی خانواده‌ها ارزیابی کرد و درباره وضعیت کتاب در زاهدان گفت: مردم زاهدان از نظر دسترسی به محصولات فرهنگی از‌جمله کتاب در مضیقه هستند.

مرتضی ایادی؛ مدیر کتابفروشی حافظ در زاهدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت کتاب‌‌فروشی‌ها در این استان با اشاره به ضرورت ایجاد کتاب‌فروشی‌ در سیستان و بلوچستان بیان کرد: مردم زاهدان از نظر دسترسی به محصولات فرهنگی از‌جمله کتاب در مضیقه هستند؛ بنابراین برای جبران کمبود‌ها از یک سال‌و‌نیم گذشته کتاب‌فروشی حافظ را در زاهدان ایجاد کرده‌ایم.   

وی با بیان این مطلب که کتاب‌فروشی‌های زاهدان، بیشتر به عرضه کتاب‌های کمک‌درسی و آموزشی اقدام می‌کنند، افزود: کتاب‌فروشی حافظ، هدف خود را عرضه کتاب‌های عمومی به ویژه در حوزه فلسفه، تاریخ، هنر و ادبیات قرار داده تا خلا‌ء وجود این دسته از کتاب‌ها را جبران و نگرانی علاقه‌مندان به کتاب را برطرف کنیم.
 
ایادی ادامه داد: نزدیک به 50 هزار عنوان کتاب در کتاب‌‌فروشی حافظ وجود دارد. کتاب‌های فلسفی، ادبیات کلاسیک و معاصر داخلی و خارجی و همچنین روان‌شناسی، تاریخ و کتاب‌های دفاع مقدس به ترتیب بیشترین حجم قفسه‌های کتابفروشی را اشغال کرده‌اند. علاوه بر‌کتاب کتاب‌های نفیس نیز عرضه می‌شود.   
 
مدیر کتابفروشی حافظ،‌ با اشاره به استقبال مردم زاهدان از کتابفروشی زاهدان، گفت: مشکلات کتاب‌فروشی به دلیل تکرار‌، کلیشه‌ای شده است؛ به‌عبارت دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی، کتاب‌ بیش از گذشته از سبد خانواده‌ها حذف شده است. پیش از این مسائل امید‌وار بودیم که کتاب بازار پیدا کند، اما در این وضعیت که مردم بیشتر به فکر رفع نیا‌ز‌های اصلی و اولیه هستند.
 
ایادی با اشاره به بی‌توجهی نهاد‌های مختلف به کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد:  بیشتر ارگان‌ها  فضای لازم برای کمک به کاب‌فروشی‌ها دارند، اما در مذاکره با شهرداری زاهدان، نپذیرفتند که زمینی را در اختیار ما قرار دهد.

وی با تاکید بر تاثیر‌گذاری برگزاری طر‌ح‌های حمایتی در تقویت فعالیت کتاب‌فروشی‌ها ادامه داد: برگزاری این طرح‌ها تا حدودی موجب تقویت کتاب‌فروشی‌ها شده است.
 
ایادی برگزاری طرح‌های حمایتی را دارای نقاط ضعف دانست و افزود: برخی از کتاب‌فروشی‌ها بی‌توجه به رسالت اصلی خود، در جریان برگزاری طرح‌ها، به اصطلاح با کد‌های ملی بازی می‌‌کنند و با چند کد ملی، فروش غیر‌واقعی را در سامانه طرح ثبت و یارانه دریافت می‌کنند.

وی افزود: صدور کارت اعتباری ویژه خرید کتاب برای مخاطب طرح‌های تخفیف فصلی موجب پیشگیری از هدر‌رفت وقت مخاطب، دیرکرد یارانه کتاب‌فروشی و همچنین ثبت فروش‌های غیر‌واقعی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها