چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
تاکید برنامه‌های کمیته علمی فرهنگی بر مباحث نوین نشر/ سایت کمیته راه‌اندازی می‌شود

مدیر کمیته علمی فرهنگی سی‌و‌دومین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره گفت: برنامه‌های کمیته با تاکید بر مباحث نوین حوزه نشر نهایی و روی سایت کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه بارگذاری می‌شوند.

داریوش نویدگویی؛ مدیر کمیته علمی فرهنگی سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: من 31 سال تجربه حضور در نمایشگاه کتاب تهران را به عنوان ناشر و مدیر در بخش‌های مختلف دارم و از نزدیک با فراز و فرودهای آن،‌ موانع و مشکلات آن در کنار موانع و سختی‌های نمایشگاه آشنا بوده‌ام.
 
وی افزود: در سال اول برگزاری نمایشگاه کتاب در کشور درگیر جنگ نظامی بودیم اما مسئولان کشور شهامت کردند و نمایشگاه کتاب تهران را با وجود مخالفت‌های بسیار در چهار سالن کوچک در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار کردند که در آن دوران بسیار مهم و اثرگذار بود.
 
نویدگویی با اشاره به برگزاری سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب در سال 98، گفت: اما در شرایط امروز که جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده است، مردم در شرایط مناسب اقتصادی قرار ندارند، تیراژ کتاب‌ها به شدت پایین آمده و مشکلات اقتصادی تولیدات ناشران را نیز درگیر کرده است، تلاش می‌کنیم با رویکردی متفاوت همچنین کاهش هزینه‌ها برنامه‌های کمیته علمی فرهنگی را دنبال کنیم.
 
وی یادآور شد: البته کاهش هزینه‌ها به معنای دست کم گرفتن برنامه‌ها و اقداماتی که در این کمیته یا سایر کمیته‌ها اجرا می‌شود نیست، بلکه هدف ما بهتر برگزار کردن برنامه‌ها با صرفه‌جویی است، زیرا معتقد هستیم اگر در شرایط امروز بتوانیم این کار را انجام دهیم و با مشکلات مبارزه کنیم؛ کار بزرگی کرده‌ایم.
 
برنامه‌های متنوع در نمایشگاه 32
نویدگویی همچنین با بیان اینکه دست‌اندرکاران نمایشگاه تلاش دارند با جدیت و امیدواری برنامه‌های نمایشگاه را دنبال کنند، گفت: کمیته علمی فرهنگی به عنوان آبرو و ویترین نمایشگاه است و در این میان به کمک همکاران و مشاوران تلاش داریم برنامه‌ها را با کیفیتی به مراتب بهتر از سال گذشته برگزار کنیم.
 
وی افزود: در برنامه‌ریزی‌هایی که اکنون دنبال می‌شود به دنبال برگزاری نشست‌ها و جلسات تخصصی با موضوعات متنوع هستیم تا بخش بیشتری از بازدیدکنندگان نمایشگاه بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.
 
نویدگویی همچنین درباره لزوم کاهش نیروی کار در بخش‌های مختلف نمایشگاه گفت: در این کمیته نیز در نشستی که با همکاران داشتیم بر این موضوع تاکید شد که امسال بیشتر کار کنیم اما نیروی کار کمتری بگیریم تا بتوانیم هزینه‌های نمایشگاه را کاهش دهیم، همچنین از وسائل پذیرایی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب استفاده کنیم.
 
وی تاکید کرد: برای اینکه برنامه‌های نمایشگاه امسال از غنای بیشتری برخوردار باشند برنامه‌های سال گذشته را بررسی کردیم  و در این زمینه به دنبال جایگزین کردن برخی برنامه‌های کاربردی مثل مباحث نوین حوزه نشر و اهالی نشر هستیم.
 
سایت کمیته علمی فرهنگی راه‌اندازی می‌شود
نویدگویی با اشاره به تدوین برنامه‌های این کمیته و دعوت از سخنران‌ها نیز گفت:‌ پس از ابلاغ احکام، کارهای خود را در رایزنی با نهادهای مختلف آغاز کردیم و تاکید ما در برگزاری نشست‌هایی درباره مباحث نوین آموزش همگانی درباره مراحل تولید کتاب، دنیای دیجیتال و کتاب، لزوم استفاده از کاغذ‌های جایگیزین به جای استفاده از کاغذهای درختی و مباحث کپی‌رایت است.
 
به گفته وی، این کمیته تلاش می‌کند طی 10 روز آینده برنامه‌های کلی را تجمیع کرده و پس از آن با راه‌اندازی سایت کمیته علمی و فرهنگی برنامه‌ها را اطلاع‌رسانی کرده و از روز نخست نمایشگاه موفق به اجرای آن‌ها شویم.
 
نویدگویی با تاکید بر اینکه تلاش داریم برنامه‌ها کلیشه‌ای نباشد، گفت: تلاش همکاران ما در کمیته علمی فرهنگی بر این خواهد بود که برنامه‌هایمان بهتر از سال گذشته باشد و برای همه گروه‌های بازدیدکننده و شرکت‌کننده کاربردی‌ باشد.
 
مدیر کمیته علمی فرهنگی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پایان یادآور شد: سرمایه این انقلاب فرهنگ است و باید به مسائل فرهنگی توجه بیشتری کنیم، امروز کشور در هجمه مسائل فرهنگی قرار دارد و به نظر من بهترین زمان، مکان و فرصت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که می‌تواند با اجرای برنامه‌های فرهنگی و تاثیرگذار ایمن هجمه‌ها را خنثی کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها