یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
کاغذ با ارز دولتی از طریق چاپخانه‌ها عرضه شود

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با انتقاد از بی‌توجهی به این صنف، عرضه کاغذ با ارز دولتی از سوی چاپخانه‌ها را راه‌کاری برای رونق‌بخشی به صنعت چاپ دانست.

علی مغانی؛ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه در توزیع کاغذ نقش چاپخانه‌داران نیز باید جدی گرفته شود، گفت: متاسفانه با تمهیداتی که از سوی دولت اندیشیده شده است فقط به ناشران در حوزه توزیع کاغذ توجه شده و از نقش چاپخانه‌داران غفلت شده است؛ در حالی که کاغذ و کتاب با صنعت چاپ است که معنا پیدا می‌کند.
 
وی افزود: با جدی گرفتن نقش چاپخانه‌داران در این پروسه، می‌شد زمینه‌ای مهیا کرد که کاغذ به چاپخانه‌داران داده شود و زمانی که ناشر برای چاپ کتاب به چاپخانه مراجعه می‌کرد، می‌توانست از کاغذ با ارز دولتی استفاده کند و تمهیدات لازم در این زمینه فراهم می‌شد.
 
مغانی با بیان اینکه اختصاص ارز دولتی برای واردات کاغذ به افراد ناشناس یک اشتباه استراتژیک است، عنوان کرد: معتقدم اگر قرار است برای مطبوعات، ناشران یا چاپخانه‌داران کاغذ اختصاص داده شود کار باید به تعاونی‌های هر یک از این رسته‌ها و گروه‌ها سپرده شود تا توزیع محصولات با نظارت و دقت بهتر و مناسب‌تری انجام شود.
 
وی با اشاره به افزایش قیمت دیگر ملزومات چاپی و تاثیر مستقیم آن در رکود کاری چاپخانه‌داران نیز گفت: مرکبی که ما در ماه‌های پیش حدود 20 هزار تومان خریداری می‌کردیم طی شش ماه اخیر به 80 تا 90 هزار تومان رسیده و نفس چاپخانه‌داران را گرفته است. از سوی دیگر هر کیلو مقوای پشت طوسی از سه هزار تومان به 27 هزار تومان رسیده است و این‌ها همه در ایجاد رکود کاری در این صنعت موثر بوده است.
 
صادرات کالای چاپی ممنوع!
مغانی همچنین درباره برخی تصمیمات دولت که در بخش صادرات تاثیر داشته است نیز عنوان کرد: به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل گرانی مواد اولیه خروج انواع کارهای چاپی به خارج کشور ممنوع شده است که این تصمیم‌ آسیب‌های بسیار زیادی به کسب و کار بسیاری از تجار حوزه چاپ وارد کرده است.
 
وی تاکید کرد: بسیاری از چاپخانه‌داران خراسان رضوی توانسته‌ بودند طی سال‌های مختلف سفارشات چاپی بسیار خوبی از کشورهای آسیانه میانه و افغانستان داشته باشند و این موضوع در رونق کسب و کار و توسعه فعالیت‌های صادراتی آن‌ها نقش به‌سزایی داشت اما با این دستور وزیر کسب وک ار آن‌ها کساد شده است.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به تبعات این موضوع، افزود: صنایع داخلی طی سال‌های اخیر متاسفانه رو به تعطیلی رفته است و برخی از چاپخانه‌داران دل به صادراتی که گاه و بیگاه انجام می‌شد داده بودند که متاسفانه با این دستور وزیر صنعت این امید هم از بین رفت در این زمینه امیدواریم تمهیدی اندیشیده شود تا موانع کار برای اهالی این حوزه و تولیدکنندگان برچیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها