یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
روحیه مطالعه و کتابخوانی را باید از رهبری یاد بگیریم

آیت الله ابوالقاسم وافی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: ما باید روحیه مطالعه و کتابخوانی را از رهبری و اسلام فرا بگیریم.

آیت‌الله ابوالقاسم وافی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد که به بهانه برپایی نمایشگاه بزرگ کتاب یزد انجام شد، با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: شیعه و سنی به اتفاق معتقدند اولین آیاتی که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد، این 5 آیه سوره «اقرا» و از معجزات قرآن کریم است که از آیاتی است که اگر دوست و دشمن به آن توجه کنند، متوجه اهمیت خواندن و نوشتن در اسلام می‌شوند.

وی افزود: در زمان نزول قرآن کریم بر پیامبر اکرم (ص)، در آن کشوری که معروف به دوران جاهلیت بود، آیاتی نازل شد که نشان دهنده اهمیت نوشتن و خواندن بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما را تدریجا از بسیاری از معارف قرآن و اسلام دور کرده‌اند و ریشه این قضیه نیز 100 تا 150 سال اخیر است.

آیت الله وافی یادآور شد: زمانی که فهمیدند اگر جامعه با اسلام و قرآن و معارف اسلام آشنا باشد، استکبار و استیلای دشمن وجود نخواهد داشت، از همان زمان شروع به دور کردن آن‌ها از جامعه کردند.

وی افزود: در دوران صفویه و افرادی همچون علامه مجلسی ما شاهد کتابهایی هستیم که یک کتاب ایشان 110 جلد است و در دوره‌های مختلف شاهد این محتوا هستیم اما به مرور زمان ما را از این‌ها دور کرده‌اند. علت تنزل ما نیز بیگانه کردن از فرهنگ اسلام بود.

وی بیان کرد: از زمانی که میرزای شیرازی حکم تنباکو را داد، در انگلستان بیان کردند که شیعه دو منبع دارد که حوزه‌های علمیه، مرجعیت و کعبه این دو منبع قدرت هستند و برای آنها برنامه ریزی کردند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر مردم ما یک صدم رهبری با همه مسئولیت‌ها و مشکلات ایشان در روز مطالعه می‌کردند، جامعه ما اینجور نبود. ما باید این روحیه مطالعه و کتابخوانی را از رهبران و اسلام فرا بگیریم.

آیت الله وافی یادآور شد: اصل منبع ما قران و روایات است و وقتی « اقرا ...» را بیان می‌کند معلوم می‌شود، نوشتن و خواندن جز اساسی ترین اصولی است که قرآن بر آن تاکید کرده است و ما باید آن را دنبال کنیم.

وی گفت: ما افرادی همچون آیت الله سبحانی داریم که علاوه بر درس و اصول 350 جلد کتاب نوشته‌اند که اگر 100 نفر مثل ایشان در دنیای اسلام داشتیم بسیاری موفق بودیم و اساس اسلام این است که جوانان ما باید با آن آشنا شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    شما خودت آخرين كتابي كه خواندي كي بود؟
    • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
      فصه های شنگول و منگول

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط