دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
سرانجام یک لایحه 20ساله در دستان نمایندگان مجلس

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره تصویب قانون حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوقی بعد از 20 سال با بیان این مطلب که پرونده این لایحه در دولت بسته شده است گفت: صاحب‌نظران همچنان می‌توانند دیدگاه‌های خود را ارائه دهند اما مجلس متولی رسیدگی به این لایحه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، اخیرا محمود صادقی؛ عضو کمیسیون قضایی و حقوق مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات لایحه قانون حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط(کپی‌رایت) در این کمیسیون خبر داد. لایحه مورد اشاره برای تبدیل شدن به قانون، در گام بعدی باید در صحن مجلس طرح و به رای گذاشته شود.

لادن حیدری؛ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا درباره تصویب لایحه قانون حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوقی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نگاه‌های متفاوت با در نظر گرفتن منافع کشور و پدید‌آورندگان در تدوین این لایحه لحاظ شده و تلاش شده تا علاو‌ه‌بر توجه به بهترین نگاه‌ها از تجارت سایر کشور‌ها نیز استفاده کنیم.

وی افزود: مسلما مباحث نظری، مانند فرمول‌های ریاضی دودو تا چهار‌تا نیست و اختلافات ممکن است در رویه عملی و مراحل قانون‌گذاری وجود داشته باشد؛ اما آنچه باید اعمال شود، اعمال شده است. در عین‌حال صاحب‌نظران می‌توانند برای اصلاح لایحه و قانون همچنان دیدگاه‌های خود را ارائه دهند و مجموع نظرات با حضور صاحب‌نظران بررسی خواهد شد.

حیدری گفت: نوشتن لایحه «قانون حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوقی» از دهه 80 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد و تا اوایل دهه 90 به طول انجامید. سال 1393 این لایحه با‌لاخره به تصویب رسید و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از سال 1393 تا زمان اعلام تصویب، لایحه در کمیسیون حقوقی قضائی مجلس بلاتکلیف بود اما بعد از برگزاری نشست کارگروه‌های منتخب علمی زیر نظر یکی از نمایندگان، موفق شدیم روز گذشته این لایحه را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم.

وی ادامه داد: با توجه به نگاه مثبتی که اعضای کمیسیون‌های حقوقی قضایی برای حمایت از خالقان آثار ادبی هنری و حمایت از فرهنگ کشور داشتند، موفق شدیم، این لایحه را بعد از چندین سال انتظار به ثمر برسانیم.
 
دبیر همایش «مالکیت فکری» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر برگزاری این همایش‌ها در باز‌بینی کلیات لایحه بیان کرد: فارغ از اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است، به‌عنوان دستگاه متولی فرهنگ، فرهنگ‌سازی لازم را در زمینه مالکیت فکری دنبال کند و یکی از اهداف همایش‌ها، فرهنگ‌سازی و آشنایی ذی‌نفعان با حقوق‌ پدید‌آورندگان آثار ادبی و هنری بوده و هست.

حیدری ادامه داد: یکی از رسالت‌های دیگر این همایش‌ها، تکمیل فرآیند‌های علمی است که در سال‌های گذشته بر آن‌ها تامل نشده بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحین تدوین لایحه با ابهاماتی در این حوزه مواجه شد. کمیته‌های علمی و موضوعاتی که برای همایش‌های هشت‌گانه انتخاب شد، برای رفع خلا‌ء‌‌های علمی لایحه بود.

وی افزود: در زمینه کپی‌رایت و یا حق مولف خوب عمل نکرده‌ایم و از تجربه سایر کشور‌ها نیز استفاده نشده است؛ بنابراین همایش‌ها با توجه به منافع ملی و همچنین حقوق تطبیقی با سایر کشور‌ها، گام‌های موثری بود در راستای تدوین لایحه و خوشبختانه امروز شاهد به ثمر نشستن آن‌ها هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره احتمال دریافت دیدگاه‌های مختلف درباره لایحه و بازنگری آ‌ن ادامه داد: لایحه از دولت خارج شده و به‌عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. مسلما مجلس متولی رسیدگی به این لایحه است و دفتر این موضوع در دولت بسته شده است.

حیدری با بیان این مطلب که همیشه در حوزه مباحث نظری، اختلاف‌نظر‌ها وجود داشته است، افزود: تدوین لایحه قانون حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوقی با در نظر گرفتن مجموع صرف شده در مجلس شورای اسلامی، هیات دولت و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 سال به طول انجامید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها