سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
همراهی نویسنده با تصویرگر کتاب از ایده تا خلق اثر

به گفته نویسنده برگزیده جشنواره تصویری سپیدار، ویژگی برجسته این کارگاه در کنار هم بودن نویسنده و تصویرگر از ایده تا خلق اثر است.

«مانا مداح» نویسنده آبادانی و خالق کتاب زیست محیطی «کسی از هیولا خبر ندارد» (با تصویرگری سولماز جهانگیر از آبادان) از آثار برگزیده جشنواره تصویری سپیدار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، درباره موضوع این کتاب گفت: من موضوع ریزگردها را که مدت زیادی در استان خوزستان چالش ایجاد کرده و حال و هوای اقلیمی استان متاثر از آن شده بود، به عنوان سوژه کتابم انتخاب کردم؛ مساله‌ای که چند سالی است هر خوزستانی با آن دست و پنجه نرم کرده و آن را تجربه کرده است.

وی افزود: این کتاب داستان بچه‌هایی را به تصویر می‌کشد که ریزگردها اجازه بازی به آن‌ها را نمی‌دهند. بچه‌ها ریزگرد‌ها را به شکل هیولا دیده و یک روز تصمیم می‌گیرند تا با دنبال کردن هیولا خانه او را پیدا کنند.

مداح ادامه داد: جرقه این کتاب سال 96 در کارگاه تصویری سپیدار به ذهن من زده شد؛ کارگاهی که در آن شیوه تهیه و تولید کتاب‌ها به صورت گروهی با حضور نویسنده، تصویرگر و دست‌اندرکاران نشر بود. در کارگاه داستان را با راهنمایی استادان چند بار بازنویسی کرده و به همراه تصویرگر روی کتاب کار کردیم و در پایان پس از داوری با توجه به منحصر به فرد بودن موضوع، کتاب توانست به عنوان برگزیده نهایی معرفی شود.

این مربی کانون پرورش فکری کوکان و نوجوانان آبادان، با اشاره به تاثیرات برگزاری کارگاه سپیدار، بیان کرد: در این کارگاه برای اولین بار با شیوه نوشتن داستان تصویری و تولید آن آشنا شدم و با نگاه نوگرایانه‌ای به محیط زیست (موضوع کارگاه) پرداخته و در کنار کارشناسان محیط زیست دانش و تجربه‌های زیادی به دست آوردم.


مداح شاخصه بارز این کارگاه را تجربه جدید در کنار یک تصویرگر بیان کرد و گفت: حضور در این کارگاه فرصت خوبی بود تا از زمان شکل گیری ایده و خلق اثر نویسنده و تصویرگر در کنار هم کار را پیش ببرند؛ اتفاقی که برای نویسندگان نمی‌افتد؛ معمولاً نویسنده داستان را می‌نویسد و به دست ناشر می‌دهد و ناشر کتاب را برای تصویرسازی به دست تصویرگر می‌دهد و نویسنده و تصویرگر این فرصت را پیدا نمی‌کنند که قبل از چاپ با همدیگر گفت‌وگو و تعامل کنند.

مربی باشگاه «بی بی جوراب بلند» که تاکنون 3 داستان کوتاه توسط انتشارات علمی و فرهنگی چاپ کرده و یک داستان کوتاه در یک مجموعه توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پرونده کاری خود دارد، همچنین در بخش پایانی این گفت‌وگو برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کشور را تجربه موفقی دانست.

وی گفت: باشگاه‌های کتابخوانی با توجه به اینکه محدود به مکان و ارگان خاصی نبود، توانستند خیلی از بچه‌ها را به کتابخوانی تشویق کنند و فرصت توسعه کتابخوانی را برای علاقه‌مندان به ویژه بچه‌های روستاها و مناطق محروم به وجود آورند. امیدوارم با ادامه فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی، همه فعالان فرهنگی وارد این گود شده و شاهد اتفاق‌های خوبی در زمینه رشد و توسعه کتابخوانی در کشور باشیم.

یادآوری می‌شود، جشنواره سپیدار از سال 94 با هدف افزایش آگاهی زیست‌ محیطی کودکان و نوجوانان به ویژه دانش‌آموزان راه‌اندازی شد و تا سال 96 سه دوره از آن برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها