یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
عبدالوهاب نظری یک داستان‌نویس غریزی بود

سعید آرمات می‌گوید: به نظرم وهاب با توجه به وضعیتش یک داستان‌نویس غریزی بود و در این چند سال اخیر وقتش را صرف چیزی جز داستان‌نویسی نمی‌کرد و یکی از داستان‌نویسان موفق بود.

سعید آرمات شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره سابقه و علایق ادبی دوست خود عبدالوهاب نظری،‌ داستان‌نویس جنوبی که روز گذشته از دنیا رفت، گفت: وهاب بیش از یک دهه بود که در زمینه ادبیات کار می‌کرد. آغاز فعالیت او با شعر بود و در جلسات شعرخوانی حضور مداوم داشت. وهاب از اوایل دهه 80 کار خود را آغاز کرده بود.

وی افزود: من از جمله کسانی بودم که او را تشویق کردم تا تنها خود را به شعر محدود نکند و وارد دنیای داستان شود. به او گفتم چه اصراری داری که فقط شعر بنویسی. فضاهای داستانی او فضاهای معمولی بود و تلاش می‌کرد همپای بقیه بنویسد. به دلیل شرایط جسمانی رفت‌وآمدش به جلسات سخت بود اما با این حال در این جلسات حضور مداوم داشت و کم‌کم صحبت‌هایی بین‌مان ردوبدل شد. در همین راستا به او پیشنهاد کردم، هر کسی به عنوان نویسنده می‌تواند از زندگی خودش بنویسد.

آرمات در ادامه گفت: او این اواخر یک سری داستان بر اساس زیست خودش به نام «ویلچرنوشت‌»ها می‌نوشت که در فضای مجازی هم با استقبال مواجه شده بود. من فکر می‌کنم او به نقطه خوبی رسیده بود و آخرین کارهایی که برایم یک ماه پیش خواند کارهای ارزشمندی بود، به ویژه این که از زاویه دیدی مطرح می‌شود که هر کسی نمی‌تواند بنویسد و شرایطی را تجربه می‌کرد که هر کسی نمی‌‌توانست آن موقعیت را درک کند.

                
                سعید آرمات

این نویسنده درباره شیوه نویسندگی وهاب نظری توضیح داد: نوشتن تجربیات را حتا اگر بدون در نظر گرفتن فرم و شکل داستانی‌اش هم در نظر بگیریم، برای وهاب نظری نوشتن همین تجربه‌ها هم کافی است اما او در کنار این‌ها در زمینه فرم هم تجربیات خوبی اندوخته بود. خیلی مطالعه می‌کرد و خیلی فیلم تماشا می‌کرد. به نظرم با توجه به وضعیتش یک داستان‌نویس غریزی بود و در این چند سال اخیر وقتش را صرف چیزی جز داستان‌نویسی نمی‌کرد و به نظرم یکی از داستان‌نویسان موفق بود.

 سعید آرمات درباره جلساتی که در جنوب برگزار می‌شد عنوان کرد: این جلسات در بندرعباس در فرهنگسراها، خانه دوستان نویسنده و اهل قلم و هر جایی که امکان داشت، برگزار می‌شد. با توجه به اینکه کسی که ویلچر دارد هر فرهنگسرایی نمی‌تواند برود اما وهاب حداکثر تلاشش را می‌کرد که چراغ ادبیات را برای خودش روشن کند و حتا گاهی این جلسات را در خانه خودش برگزار می‌کرد. تمام تلاش او این بود که این جلسات را احیا کند و زنده نگه دارد. مجموعه داستانی هم به قلم آقای نظری قرار است به زودی از سوی نشر نیماژ منتشر شود که دربرگیرنده همان «ویلچرنوشت‌»‌هاست.
 
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    تاریخ هنر کُردستان منتشر شد کتاب «مقدمه ایی بر تاریخ هنر کُردستان و زیبایی شناسی چیا» تالیف هنرمند و نویسنده کُردستانی «میکاییل رحمانی» منتشر شد این کتاب دربردارنده هنر کُردستان از دوران صخره و غار تا دوران مدرن و معاصر می باشد. این کتاب به بررسی هنر هنرمندان کُرد در ایران و خاورمیانه و اروپا پرداخته است بخشی از کتاب به مسایل زیبایی شناسی در هنر و فرهنگ کُردها اختصاص دارد. کتاب شامل هفت فصل است. شش فصل ابتدایی به دوره های مختلف تاریخی هنر کُردستان از دوران پارینه سنگی تا دوران میانی و دوران جدید اختصاص دارد. فصل پایانی با عنوان زیبایی شناسی چیا تاریخی نبوده و به شکلی متفاوت به ماهیت هنر و فرهنگ کُردستان می پردازد. این اثر تاریخی و فرهنگی برای نخستین بار است که در قالب کتاب به نگارش درآمده است. همچنین کتاب به هنر و هنرمندان شهرهای حسکه، قامیشلو، سلیمانیه، دیاربکر، ماردین، سلیمانیه، هولیر، سنندج، کرمانشاه، سقز، بوکان و مریوان و حتی به جریان هنر کُردها در شهرهایی چون تهران، استانبول و دمشق اشاره می کند. کتاب تاریخ هنر کُردستان جریان های هنری را در قالب گرایشها و جنبشهای هنری طبقه بندی کرده است. به طور کلی متن از بررسی هنر تصویری ابتدای دوران پارینه سنگی آغاز می شود تا دوران مدرن و معاصر و حتی هنر سال های اخیر ادامه می یابد. نویسنده کتاب میکاییل رحمانی در سال 1366 شمسی در شهر سنندج متولد شد. او پروژه ها و نمایشگاه ‌های مختلفی را در زمینه هنرهای معاصر، تاسیس «سالانه هنر معاصر سنندج»، نقدهایی پیرامون نمایشگاههای عکس و نقاشی، و همچنین سخنرانی در سمینار هنر کُردستان در دیاربکر را در کارنامه خود دارد. لازم به ذکر است که این کتاب در تیراژ 1000نسخه و با قیمت 62000تومان منتشر شده است لینک عکس کتاب http://ketab-89.blogfa.com/post/2418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها