دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
وضعیت کتابخوانی در ایران فراتر از افتضاح است!

حسن بهرامی، نویسنده و شاعر مطرح کهگیلویه و بویراحمدی که برگزیده جوایز متعددی از جمله شعر فجر، صادق هدایت و جایزه شهید غنی‌پور بوده است، معتقد است: وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در ایران، با توجه به پارامترهای جهانی، چیزی فراتر از افتضاح است.

این نویسنده و شاعر اهل باشت که در حوزه نگارش کتاب در زمینه ادبیات داستانی، شعر، پژوهش و نمایش‌نامه فعالیت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، با گلایه از وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در ایران، راه سوق‌دادن جوانان به سمت کتاب را ایجاد تغییرات بنیادین در نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: متاسفانه باید بگویم با توجه به پارامترهای جهانی، وضعیت کتابخوانی در ایران، چیزی فراتر از افتضاح است.

بهرامی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک نویسنده، مهمترین مشکل حوزه کارتان چیست؟ گفت: هیچ مشکلی تلخ‌تر از این نیست که تمام ‌وقت در اختیار فرهنگ و هنر باشی و نه برای دولت، اهمیتی داشته باشی و نه ملت، نگاهی به آثارت بیندازند!

او که اکنون در حال ویرایش نهایی رمان «گزارش‌های یک شکاربان» برای نشر چشمه است، در پاسخ به این سوال که بهترین اثرتان از نگاه خودتان، کدام کتابتان است، گفت: بهترین اثر هر هنرمندی را باید منتقدان برجسته کشور معرفی کنند که متاسفانه فضای هنری، آنقدر غبارآلود است که دُر و خَرمهره، با هم قاطی شده‌اند!

بهرامی افزود: تنها توقعم از مسئولان این است؛ مرا به لطف تو امید نیست، شر مرسان!

اره‌برقی خاموش است، تفنگ پدر بر بام‌های تهران و دلفین مرده، از رمان‌های چاپ شده بهرامی است. تاسار، گزارش‌های یک شکاربان، متر گذاشتی به دم مارماهی نیز مجموعه ‌داستان و رمانهای آماده چاپ اوست.

بهرامی که برنده جایزه ادبی اصفهان، جایزه بین‌المللی شعر فجر، برنده جایزه کتاب سال سیلک، برنده جایزه ادبی شیراز، برنده جایزه ادبی تبریز، برنده سه دوره جایزه شعر زاگرس، برنده جشن بزرگ داستان انقلاب و برنده جایزه شعر خلیج است، تاکنون چندین مجموعه ‌شعر با نام‌های؛ نت‌های فارسی، سیب‌های چوبی، خیش‌گا، زمند، که باد در موهایش بنفش بود و ایرج‌‌میرزای تو را به چاپ رسانده است و مجموعه شعر «نامه‌ای با تمبر اسب‌های وحشی» (سی و سه النگو برای سهیلا) آماده چاپ است.

یکی از حوزه‌های فعالیت این نویسنده اهل کهگیلویه و بویراحمد، پژوهش است، وی در این خصوص عنوان کرد:  پژوهشی را با نام «تو را قوچ کوهی نفس می‌کشد» در دست چاپ دارم که گردآوری، تحصیح و تحلیل «یاریارهای» کهگیلویه و بویراحمد از آغاز تا امروز است و امیدوارم این مجموعه به‌زودی در اختیار دوستداران فرهنگ و هنر استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد.

بهرامی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو، رمان «پدرو پارامو» شاهکار «خوان رولفو» را آخرین کتابی عنوان کرد که خوانده است.

وی ۲۹ سال است که در مدارس گچساران، تدریس می‌کند و به گفته خودش لحظه شماری می‌‌کند تا یک سالِ باقیمانده خدمتش هم هر چه زودتر تمام شود تا به ادبیات بپردازد؛ گاهی به سراغ روستایشان برود و قدری به سکوت آسمان، زُل بزند.

این نویسنده و شاعر لُرتبار که کنار کسب موفقیت‌های دیگر، نامزدی جایزه رمان متفاوت ایرانی (واو)، جایزه ادبی شهید غنی‌پور، جایزه ادبی صادق هدایت، جایزه ادبی والس، نامزدی جایزه مستقل غزل معاصر و ... را در کارنامه کاری خود دارد، ۳۰ شهریور ۱۳۴۹ در روستای شاه‌بهرام (تاسار) از توابع شهر باشت، واقع در ۴۵ کیلومتری شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد، متولد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها