وی ادامه داد: نسل امروز بهعنوان نسل «بومیان دیجیتال digital natives» شناخته میشوند. یعنی کسانی که از کودکی با گوشیهای هوشمند و رسانههای نو، جهان را تجربه میکنند. این نسل برای جستجوی پرسشهای خود به گوگل مراجعه و در شبکههای اجتماعی زندگی دوم را تجربه میکنند. بدیهی است که برای یافتن پاسخ پرسشهای خود درباره دین نیز به گوگل و فضای مجازی مراجعه کنند.
نویسنده کتاب «نغمه محمد، نگاهی به تاثیرپذیری گوته از شخصیت پیامبر اسلام»، درباره محتوای کتاب، بیان کرد: کتاب شامل مجموعه مقالاتی از برخی دانشمندان و استادان حوزه دین در آلمان است که در سال 2012 به چاپ رسیده و در واقع سالنامه علوم تربیتی است که به دو حوزه علوم تربیتی و دین میپردازد. یک بخش از مقالات کتاب به مساله تحقیق میپردازد و بخش دیگر به مساله تولید محتوای دینی متناسب با قالبهای اینترنت اشاره دارد.
اخگری افزود: همچنین در این اثر، تولید محتوای دینی برای تلویزیون، موسیقی، انیمیشن، فیلم کوتاه، مستند و حتی قالبهای خبری مورد بررسی قرار میگیرد. مقالات کتاب نشان میدهند که برای نسل امروز، باید مفاهیم و مطالب دینی را متناسب با گروههای مختلف سنی و در قالبهای مختلف ازجمله قالب تعاملی و اطلاعات - سرگرمی تولید کرد. به اعتقاد نویسندگان کتاب، آینده متعلق به نسلی است که برای مطالعه وقت کمتری دارد و مطالب را در قالب اطلاعات - سرگرمی دریافت میکند.
این عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما در ادامه گفت: بخش دوم کتاب به کاربران یا مخاطبان بازمیگردد، یعنی اینکه «بومیان دیجیتال» در برخورد با نتایج جستجو در گوگل، چه چیزی را انتخاب میکنند و آیا توانایی تشخیص درست از نادرست را دارند یا خیر؟ پاسخ به این پرسش، موضوع مقالات کتاب را به مبحث تعلیم و تربیت رسانهای و سپس سواد رسانهای میکشاند. یعنی اینکه در کاربران و نسل جوان توانایی ایجاد شود که هنگامی که در معرض محتواهای رسانههای نو قرار میگیرند، بتوانند محتواهای درست را انتخاب و مطالب این رسانهها را نقد کنند. نویسندگان کتاب از این قابلیت با عنوان «توانش رسانهای» نام میبرند.
مترجم و محقق کتاب «جستجوی خدا در گوگل؟!»، تصریح کرد: بنابراین اگر بخواهیم به پرسش عنوان کتاب پاسخ دهیم، جستجوی دین در اینترنت از یکسو نیازمند تولید محتوای دینی متناسب با رسانه مولتیمدیا بوده و از سوی دیگر نیازمند سواد رسانهای کاربران است. کتاب «جستجوی خدا در گوگل؟!»، حوزه جدیدی را در مبحث دین و رسانه با عنوان «تعلیم و تربیتِ رسانهایِ دینی» مطرح میکند.
وی با اشاره به اینکه کتاب حاضر یک دیسیپلین جدید علمی را ارائه میکند، افزود: این کتاب میتواند برای دستاندرکاران رسانه، مبلغان و معلمان دینی، دستاندرکاران آموزش و پرورش و حتی والدین مفید باشد.
کتاب «جستجوی خدا در گوگل؟!» که به همت محمد اخگری؛ عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما از زبان آلمانی به فارسی ترجمه شده، همزمان با هفته پژوهش سال جاری در همایش «اخلاق و رسانه» رونمایی شد.
نخستین چاپ این کتاب در 232 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی ادارهکل پژوهشهای اسلامی رسانه بازار نشر شده است.
نظر شما