دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
آیا محتوای دینی متناسب با عصر رسانه‌های نو تولید می‌شود؟

محمد اخگری می‌گوید: جستجوی دین در اینترنت از یک‌سو نیازمند تولید محتوای دینی متناسب با رسانه مولتی‌مدیا بوده و از سوی دیگر نیازمند سواد رسانه‌ای کاربران است. کتاب «جستجوی خدا در گوگل؟!»، حوزه جدیدی را در مبحث دین و رسانه با عنوان «تعلیم و تربیتِ رسانه‌ایِ دینی» مطرح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «جستجوی خدا در گوگل؟!» با ترجمه و تحقیق محمد اخگری؛ عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما در معرفی موضوع این کتاب، گفت: پرسش اصلی کتاب این است که در عصر رسانه‌های نو، چه رابطه‌ای بین دین و چندرسانه‌ای وجود دارد. پرسش اصلی کتاب تحت عنوان روی جلد مطرح می‌شود که اگر به دنبال مفاهیم دینی یا واژه «خدا» در اینترنت باشیم، نتایج جست‌وجو چه خواهد بود؟
 
وی ادامه داد: نسل امروز به‌عنوان نسل «بومیان دیجیتال digital natives» شناخته می‌شوند. یعنی کسانی که از کودکی با گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های نو، جهان را تجربه می‌کنند. این نسل برای جستجوی پرسش‌های خود به گوگل مراجعه و در شبکه‌های اجتماعی زندگی دوم را تجربه می‌کنند. بدیهی است که برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود درباره دین نیز به گوگل و فضای مجازی مراجعه کنند.
 
نویسنده کتاب «نغمه محمد، نگاهی به تاثیرپذیری گوته از شخصیت پیامبر اسلام»، درباره محتوای کتاب، بیان کرد: کتاب شامل مجموعه مقالاتی از برخی دانشمندان و استادان حوزه دین در آلمان است که در سال 2012 به چاپ رسیده و در واقع سالنامه علوم تربیتی است که به دو حوزه علوم تربیتی و دین می‌پردازد. یک بخش از مقالات کتاب به مساله تحقیق می‌پردازد و بخش دیگر به مساله تولید محتوای دینی متناسب با قالب‌های اینترنت اشاره دارد.
 
اخگری افزود: همچنین در این اثر، تولید محتوای دینی برای تلویزیون، موسیقی، انیمیشن، فیلم کوتاه، مستند و حتی قالب‌های خبری مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقالات کتاب نشان می‌دهند که برای نسل امروز، باید مفاهیم و مطالب دینی را متناسب با گروه‌های مختلف سنی و در قالب‌های مختلف ازجمله قالب تعاملی و اطلاعات - سرگرمی تولید کرد. به اعتقاد نویسندگان کتاب، آینده متعلق به نسلی است که برای مطالعه وقت کمتری دارد و مطالب را در قالب اطلاعات - سرگرمی دریافت می‌کند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما در ادامه گفت: بخش دوم کتاب به کاربران یا مخاطبان بازمی‌گردد، یعنی اینکه «بومیان دیجیتال» در برخورد با نتایج جستجو در گوگل، چه چیزی را انتخاب می‌کنند و آیا توانایی تشخیص درست از نادرست را دارند یا خیر؟ پاسخ به این پرسش، موضوع مقالات کتاب را به مبحث تعلیم و تربیت رسانه‌ای و سپس سواد رسانه‌ای می‌کشاند. یعنی اینکه در کاربران و نسل جوان توانایی ایجاد شود که هنگامی که در معرض محتواهای رسانه‌های نو قرار می‌گیرند، بتوانند محتواهای درست را انتخاب و مطالب این رسانه‌ها را نقد کنند. نویسندگان کتاب از این قابلیت با عنوان «توانش رسانه‌ای» نام می‌برند.
 
مترجم و محقق کتاب «جستجوی خدا در گوگل؟!»، تصریح کرد: بنابراین اگر بخواهیم به پرسش عنوان کتاب پاسخ دهیم، جستجوی دین در اینترنت از یک‌سو نیازمند تولید محتوای دینی متناسب با رسانه مولتی‌مدیا بوده و از سوی دیگر نیازمند سواد رسانه‌ای کاربران است. کتاب «جستجوی خدا در گوگل؟!»، حوزه جدیدی را در مبحث دین و رسانه با عنوان «تعلیم و تربیتِ رسانه‌ایِ دینی» مطرح می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه کتاب حاضر یک دیسیپلین جدید علمی را ارائه می‌کند، افزود: این کتاب می‌تواند برای دست‌اندرکاران رسانه، مبلغان و معلمان دینی، دست‌اندرکاران آموزش و پرورش و حتی والدین مفید باشد.


کتاب «جستجوی خدا در گوگل؟!» که به همت محمد اخگری؛ عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما از زبان آلمانی به فارسی ترجمه شده، همزمان با هفته پژوهش سال جاری در همایش «اخلاق و رسانه» رونمایی شد.
 
نخستین چاپ این کتاب در 232 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها