سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
«چه کار کنم با نی‌نی؟»شروعی برای شناخت هیجان‌ها و توصیف آن‌ها برای کودکان است

سپیده خلیلی، نویسنده کمیک استریپ «چه کار کنم با نی‌نی؟» معتقد است این کتاب شروعی برای شناخت هیجان‌ها، احساسات و توصیف آن‌ها برای کودکان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از مشکلاتی که اغلب پدر و مادرها با آن درگیرند، عکس‌العمل فرزندشان درمقابل به دنیا آمدن بچه‌ جدید است و اغلب نمی‌دانند چگونه فرزند بزرگترشان را ترغیب به پذیرفتن عضو جدید خانواده کنند و موجب ایجاد دلخوری برای بچه‌های بزرگتر و در ادامه برای پدر و مادر می‌شود. «چه کار کنم با نی‌نی؟» کتابی است که به شناخت هیجان‌های کودکان هنگام تولد فرزند جدید در خانواده کمک می‌کند. این کتاب به تازگی به قلم سپیده‌ خلیلی، نویسنده و روانشناس کودکف و تصویرگری نیلوفر برومند از سوی انتشارات داستان جمعه منتشر شده است.
 
کتاب «چه کار کنم با نی‌نی؟» ماجرای کودکی است که فرزند جدیدی در خانواده‌شان متولد شده و در هشت داستان جداگانه به شناخت هیجان‌ها و رفتار این کودک در برابر عضو جدید خانواده و رفتار صحیح والدین در برابر این هیجان‌ها می‌پردازد.
 
سپیده خلیلی درباره این کتاب می‌گوید: «چه کار کنم با نی‌نی؟» براساس هیجان‌های اصلی مانند تعجب، شادی، خشم، عشق، حسادت، ترس، اندوه و فقر است که در همه آدم‌ها وجود دارد و شروعی برای شناخت هیجان‌ها، احساسات و توصیف آن‌ها برای کودکان است.

این نویسنده درباره محتوای کتاب توضیح می‌دهد: در این کتاب، هر دو صفحه به یک هیجان خاص می‌پردازد و در هشت داستان بیان می‌شود. هرکدام از این داستان‌ها در ابتدا نام جداگانه‌ای داشت که بالای صفحه می‌آمد اما بعدا به این نتیجه رسیدم که چون مخاطب ما خردسال است اگر اسم هیجان‌ها را از روی صفحات برداریم اتفاقی نمی‌افتد و بهتر است بچه‌ها متوجه شوند که این هیجان‌ها کاملا طبیعی است و برای کنار آمدن با آن‌ها راهکارهایی وجود دارد.
 
به گفته خلیلی، تولد بچه جدید می‌تواند روی رفتارهای همه اعضای خانواده مخصوصا فرزندان بزرگتر تاثیر بگذارد اما مهم این است که ما بدانیم چگونه با این مساله کنار بیاییم.
 
 

این روانشناس در ادامه به کمیک استریپ بودن کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «چه کار کنم با نی‌نی؟» دارای تصاویر زیادی است چون برای گروه سنی سه سال به بالا تصویر حرف اول را می‌زند و شروعی است برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به مطالعه. تصاویر بچه‌ها را به دنبال خودشان می‌کشانند و داستان در ذهن بچه‌ها می‌ماند. وقتی متن کتاب زیاد باشد، بزرگترها مجبورند چندین بار کتاب را برای بچه‌ها بخوانند تا در ذهنشان ماندگار شود اما وقتی متن کتاب کمتر از تصاویر باشد با یکی دو بار خواندن کتاب، داستان در ذهن بچه‌ می‌ماند.
 
سپیده خلیلی دارای دکتری روانشناسی از دانشگاه براون شویک آلمان و عضو انجمن روانشناسان کودک ایران و عضو شورای تالیف کتاب‌های درسی و موسس مجله رشد کودک است. او بیش از 150 عنوان کتاب تالیف و ترجمه در کارنامه خود دارد که جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف کتاب و مطبوعات را نصیب او کرده است.
 
انتشارات داستان جمعه کتاب «چه کار کنم با نی‌نی» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 160 هزار ریال منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها