جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
کمیته تشریفات نمایشگاه کتاب تهران حذف می‌شود

سخنگوی سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اقدامات پیش روی این نمایشگاه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ گفت: در نمایشگاه سال آینده کمیته تشریفات به طور کلی حذف خواهد شد.

ایوب دهقانکار؛ سخنگوی سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مصوبات نخستین نشست شورای سیاستگذاری این نمایشگاه و تاکید بر اصل ۴۴ قانون اساسی و اجرایی شدن آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیاست وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی بر این است که امور اجرایی نمایشگاه را به صنف واگذار کند و اعضای شورای سیاستگذاری نیز بر این موضوع اتفاق نظر‌ داشتند.

دهقانکار ادامه داد: از آنجایی که واسپاری بهینه امور به صنف مستلزم برنامه‌ریزی است، در این زمینه قرار شد مدیرعامل موسسه نمایشگا‌ه‌های فرهنگی کارگروهی را با حضور نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و صنف تشکیل دهد و آسیب‌ها، فرصت‌ها، همچنین نقاط ضعف و قوت نمایشگاه در سال‌های گذشته؛ به‌خصوص نمایشگاه سی‌و‌یکم را بررسی و تحلیل کنند.

به گفته وی، این کارگروه در واقع نظر مشورتی به شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران خواهد داد و مقرر شد شورای سیاستگذاری حذف، ادغام و هرگونه جرح و تعدیل و اصلاح کمیته‌ها را بر مبنای گزارش این کارگروه تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه چابک‌سازی ساختار نمایشگاه هدف اصلی معاونت امور فرهنگی است، تاکید کرد: پیش‌قدم در چابک‌سازی، کوچک‌سازی و حذف هزینه‌های زاید، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و اسلامی و شخص رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

 دهقانکار با بیان اینکه نخستین قدم در این زمینه حذف کمیته تشریفات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، گفت: این کمیته که مستقیما زیرنظر رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فعالیت می‌کرد، با نظر و دستور رییس نمایشگاه برای دوره سی‌و‌دوم حذف خواهد شد و پس از این نیز بررسی حذف یا ادغام دیگر کمیته‌ها در دستور کار شورا قرار خواهد داشت.

وی یادآور شد: در این زمینه یک سری اقدامات کارشناسی در کارگروه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تشکیل می‌شود تا ضمن ارتقای کیفیت نمایشگاه و بهینه‌سازی کمی و کیفی، در هزینه‌های برگزاری نمایشگاه صرفه‌جویی شود.

سخنگوی سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه اصل اقتصاد مقاومتی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حذف هزینه‌های زاید صرفا منوط به شرایط تحریم نیست، خاطر نشان کرد: حتی اگر شرایط کشور به گونه‌ای باشد که  ده برابر میزان کنونی درآمد داشته باشیم باز هم اصل صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف و تبذیر که مورد تایید عقل و دین است باید رعایت شود.

دهقانکار همچنین درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب در سال آینده توضیح داد: معیار و اولویت وزارت ارشاد در انتخاب مکان نمایشگاه، سهولت حضور ناشران، دسترسی ساده‌تر بازدیدکنندگان، و صرفه‌جویی در هزینه‌های برگزاری نمایشگاه است. 

وی افزود: لذا تحقق این اهداف مستلزم این است که بازدید حضوری از گزینه‌های موجود داشته باشیم و با مدیران ارشد شهرداری و مجموعه شهر آفتاب و مصلی امام خمینی (ره) مذاکراتی داشته باشیم.

سخنگوی سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران درباره زمان برگزاری این رویداد از چهارم تا چهاردهم اردیبهشت‌ماه، توضیح داد: تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن است و باید به‌گونه‌ای باشد که نمایشگاه کتاب تهران تداخلی با این دو رویداد نداشته و دست‌اندرکاران نمایشگاه قرآن نیز بتواند در فرصت کافی نمایشگاه را برگزار کنند.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها