سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
راهکارهای مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب دانشگاهی بررسی می‌شود

با اعلام عباس حسینی‌نیک؛ نشست «بررسی راهکارها و برنامه‌های مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب دانشگاهی» دوشنبه سوم دی با حضور اعضای انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و خبرنگاران حوزه فرهنگ برگزار می‌شود.

سیدعباس حسینی‌نیک؛ مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: حفظ و رعایت حقوق نشر در حوزه کتاب دانشگاهی منجر به توسعه علمی کشور خواهد شد. زمانی که حقوق نشر رعایت می‌شود در واقع از پدیدآورندگان شامل نویسندگان، مترجمان و هنرمندان و ناشرانی که در حوزه انتشار کتاب دانشگاهی سرمایه‌گذاری می‌کنند، نیز حمایت خواهد شد.
 
وی افزود: اگر این حقوق نقض شود، همه ارکان حقوق نشر لطمه می‌بیند و عملا کسانی که باید با دانش‌‌، خلاقیت و هنر خود آثار علمی جدید خلق کنند بی‌انگیزه می‌شوند، ناشران قادر به سرمایه‌گذاری نیستند و آینده این کار جز فلج شدن بدنه نشر نتیجه‌ای نخواهد داشت.
 
حسینی‌نیک با بیان اینکه رعایت حقوق نشر و مقابله و مبارزه با تکثیرهای غیرقانونی در حوزه کتاب دانشگاهی اهمیت بسیار بالایی نسبت به بقیه بخش‌های فرهنگی دارد، گفت: استمرار این کار به تولید علم لطمه می‌زند، همچنین مخاطبان، خوانندگان کتاب‌های دانشگاهی تقریبا مشخصی هستند و این کتاب‌ها عموما در مراکز دانشگاهی یا علمی نقض حقوق می‌شوند؛ به‌طوری که توسط افرادی در دانشگاه‌ها اقدام به تکثیر غیرقانونی کتاب می‌شود.
 
وی با اشاره به دلایل بروز این موضوع، توضیح داد: عدم آشنایی استادان و دانشجویان با مبانی حقوق نشر یکی از دلایل آن است؛ به‌طوری که برخی افراد اطلاعاتی در این حوزه ندارند و فکر می‌کنند اگر کتابی را تکثیر کردند، مشکلی ایجاد نمی‌کند و یک کار علمی و عام‌المنفعه است.
 
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی تاکید کرد: در برخی از گروه‌های اینترنتی و فضای مجازی نیز برخی اشخاص با انگیزه‌های فرهنگی و خیرخواهانه فایل پی‌د‌ی‌اف کتاب‌ها را قرار می‌دهند که در اصل خیانت در حق پدیدورندگان و ناشران است و موجب توقف تولیدات علمی خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مهمترین عامل این موضوع عدم آگاهی اصحاب علم نسبت به موضوع رعایت حقوق نشر است، یادآور شد: ما برای این پدیده ناهنجار در حوزه کتاب دانشگاهی سه جلسه با حضور اعضا برگزار و راهکارها و اقدامات پیش‌رو در بخش دولتی، دانشگاه‌ها، ناشران، کتاب‌فروشان و موزعان را بررسی کردیم و در نشست هفته آینده دستاوردهای نشست را بیان خواهیم کرد.
 
حسینی‌نیک افزود: حدود 35 برنامه برای مقابله با تکثیرغیرقانونی کتاب دانشگاهی مصوب شده است که در این جلسه با حضور اعضای انجمن ناشران دانشگاهی و خبرنگاران حوزه فرهنگ این برنامه‌ها اعلام عمومی می‌شود.
 
نشست «بررسی راهکارها و برنامه‌های مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب دانشگاهی» دوشنبه سوم دی ماه از ساعت 15 تا 17 در ساختمان انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها