یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
​کتابخانه‌های دانشگاه تهران به نرم‌افزار جدید تجهیز شدند

تاکنون انتقال اطلاعات 15 کتابخانه به نرم‌افزار جدید تایید شده و قرار است تا اواسط زمستان امسال اطلاعات 45 کتابخانه دیگر نیز به این نرم‌افزار منتقل شود.

ملیحه درخوش؛ دبیر کمیته سازماندهی شورای هماهنگی کتابخانه‌های دانشگاه تهران در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: طی سالیان قبل کتابخانه‌های دانشگاه تهران، نر‌م‌افزاری داشتند که توسط گروهی از فارغ‌التحصیلان و استادان این دانشگاه طراحی شده بود و به نام سیستم جامع کتابخانه‌های دانشگاه تهران شناخته می‌شد اما بعد از مدتی پشتیبانی و به‌روزرسانی آن به صورت کامل امکان‌پذیر نشد و کتابداران و کاربران با مشکلاتی در استفاده از این نرم افزار روبرو شدند. این مساله باعث شد تا تغییر نرم افزار کتابخانه‌های دانشگاه در دستور کار شورای هماهنگی کتابخانه‌ها قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: از سال 1390 در شورای هماهنگی کتابخانه‌های دانشگاه، کمیته نرم‌افزار متشکل از نمایندگانی از کتابداران دانشگاه تهران و مرکز انفورماتیک دانشگاه تشکیل شد تا با هدف انتخاب نرم افزار جدید، به بررسی نرم افزارهای موجود بپردازند و در سال 96 نرم‌افزار «آذرسا»، محصول شرکت پارس‌آذرخش انتخاب و مذاکره و همکاری با این شرکت آغاز شد.
 
درخوش با اشاره به فعالیت 60 کتابخانه در دانشگاه تهران، گفت: یکی از موضوعات مهم در کتابخانه‌های دانشگاه تهران این بود که تاکنون نظارتی بر ورود اطلاعات به صورت یکپارچه در کتابخانه‌ها وجود نداشته است. به همین دلیل، در مرحله اول نتوانستیم همه اطلاعات شامل کتاب‌شناختی و مستند را یکپارچه کنیم و در گام نخست مستندات شامل انواع موضوعات، مشاهیر و تنالگان‌ها را یکپارچه کردیم. البته این مستندات نیز در ماه‌های آینده توسط کمیته سازماندهی شورای هماهنگی کتابخانه‌های دانشگاه با مستندات کتابخانه ملی به طور کامل تطبیق داده خواهد شد تا پالایش نهایی صورت گیرد.
 
وی تاکید کرد: برای استقرار نرم افزار جدید در کتابخانه‌های دانشگاه، پس از تبدیل اطلاعات بر روی سرور آزمایشی، اطلاعات کتابخانه‌های مختلف توسط کتابداران هر کتابخانه و کمیته استقرار بررسی شده و پس از تایید، به سرور اصلی منتقل می‌شود. در فرایند استقرار نرم افزار، اقداماتی نیز دنبال می‌شود. به عنوان مثال کمیته‌ای تشکیل شده که روسای مرکز انفورماتیک و کتابخانه مرکزی، نماینده‌ای از کتابداران و نماینده‌ای از مرکز انفورماتیک، در آن حضور دارند و از دی ماه 96 تا کنون به صورت هفتگی جلسات بررسی استقرار برگزار می‌شود تا در این جلسات پیشرفت کار و موانع پیش رو بررسی ‌شود و  در این جلسات نمایندگانی از شرکت پارس آذرخش نیز حضور دارند.
 
درخوش با بیان اینکه در فرایند استقرار نرم‌افزار، همکاری کتابداران و متخصصان کامپیوتر نتیجه مطلوبی داشته است، گفت: تاکنون انتقال اطلاعات 15 کتابخانه به سرور اصلی قطعی شده و 45 کتابخانه دیگر نیز روی سرور آزمایشی در حال بررسی است و پس از تایید به سرور اصلی منتقل خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود که این فرایند تا اواسط زمستان امسال به پایان برسد.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های نرم‌افزار جدید کتابخانه‌های دانشگاه تهران، توضیح داد:‌ این نرم‌افزار مبتنی بر استانداردهای یونی مارک (استاندارد فراداده‌ای ایفلا) و ایزو 2709 است، همچنین ایجاد کتابخانه دیجیتال و نیز توصیف تمامی انواع منابع در کاربرگه‌های مخصوص به آن‌ها از جمله امکانات این نرم افزار است.
 
وی یادآور شد:‌ ثبت فرایندهای طی شده و پیش رو در فرایند تغییر و استقرار نرم افزار از دستاوردهای این کار بود. به صورتی که برای کتابخانه‌های بزرگ که کتابخانه‌های اقماری دارند و مبادرت به تغییر نرم‌افزار می‌کنند مفید خواهد بود.
 
به گفته درخوش، علاوه بر آن یکسان‌سازی سیاست‌های کاری و خط مشی‌ها از دیگر دستاوردهای تغییر نرم افزار به شمار می‌آید، یعنی علاوه بر تغییر نرم‌افزار، سعی کردیم خط مشی یکپارچه و مبتنی بر استانداردهای توصیف را برای کل کتابخانه‌ها داشته باشیم و دستورالعمل یکسانی برای کتابداران توسط کمیته سازماندهی شورای هماهنگی کتابخانه‌های دانشگاه نوشته شود تا محتوای ورودی به نرم‌افزار یکدست باشد چون برای سال‌های آینده افق یکپارچه‌سازی کامل بین کتابخانه‌های دانشگاه تهران را خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها