جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
پرداختن به داستان باید تبدیل به دغدغه جمعی شود

شرفی خبوشان می‌گوید: باید به روایت و داستان اهمیت و بهای بیشتری داده شود چون نقش مهمی در شناساندن تمدن انسان دارد.

محمدرضا شرفی‌خبوشان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از دیدار جمعی از نویسندگان با مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: این دیدار با موضوع رمان و داستان با هدف بررسی وضعیت جایگاه رمان و داستان پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی برگزار و این وضعیت به لحاظ کیفی و کمی آثار تولید شده وضعیتی روبه‌رشد و قابل قبول ارزیابی شد.

نویسنده «بی‌کتابی»  به شرح و بسط صحبت‌هایی را که در جلسه مذکور ارائه داده بود،  پرداخت و گفت: بحث من پیرامون تاثیر روایت و داستان در زندگی انسان ایرانی بود.  به زعم من داستان ابزاری برای باورپذیری و واقعی‌ جلوه دادن به صورت امری ممکن در روایت‌های خلاقه است. داستان می‌تواند به عنوان قدرتی در برابر سیلاب رسانه‌ها واقعیات تاریخی ما را اعم از آنچه بودیم، آنچه هستیم و آنچه خواهیم شد را به صورتی باورپذیر نشان بدهد.

شرفی خبوشان در ادامه گفت: بحث بعدی من درباره اهمیت داستان بود. داستان وضعیت ما را در طول تاریخ به شیوه‌ای روایی با محتوایی غنی در اذهان ایرانی و جهانی انعکاس می‌دهد. پس باید به روایت و داستان اهمیت و بهای بیشتری داده شود چون نقش مهمی در شناساندن تمدن انسان دارد. ما بسیار بیشتر از این‌ها نیاز داریم که داشته‌های خود را به کار ببریم تا بتوانیم از این ابزار استفاده کنیم و توانمندی‌های خود را در این عرصه در ابعاد گسترده در جهت تبیین سرشت انسانی  نیز نشان بدهیم. پرداختن به داستان باید تبدیل به دغدغه جمعی شود.

محمدرضا شرفی خبوشان به تشریح بحث آخر خود پرداخت و گفت: ما آن توجهی را که در دیگر حوزه‌های هنری مانند سینما و شعر داریم و آن حمایت‌هایی را که از سوی دولتمردان و سایر ارگان‌ها از سینما می‌شود را برای داستان لازم دارم تا به همراه باقی نویسندگان بتوانیم با این پشتوانه قدم‌های محکمتری در عرصه داستان برداریم و چشم‌اندازهای خوبی در مقابل مان ترسیم شود.

گفتنی است جلسه دیدار جمعی از نویسندگان با مقام معظم رهبری شب گذشته مصادف با پنج‌شنبه 19 مهرماه 1397 برگزار شد و در این نشست نویسندگانی چون؛ علی‌محمد مودب، راضیه تجار، وجیهه سامانی، سارا عرفانی، ابراهیم اکبری دیزگاه، مهدی کفاش،‌ هادی حکیمیان، محمدرضا شرفی خبوشان، علی‌اصغر عزتی‌پاک، یاسین حجازی، مهدی صفری و مصطفی رضایی حضور داشتند و بحث‌هایی را مطرح کردند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها