سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
اداره پست در موضوع تخفیف ارسال کتاب باید مدیریت هزینه-درآمد کند

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران منتفى كردن تفاهم‌نامه با تخفیف ٤٠ درصد را به صورت يك طرفه از سوى پست نادرست دانسته و اعمال تخفيف كمتر را برای ناشران و کتابفروشان غيرموثر اعلام كرد.

محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت پست برای ناشران و کتابفروشان، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کرد، عقد تفاهم‌نامه با اداره پست بود که در آن ارسال کتاب با 40 درصد تخفیف ممكن شد؛ اقدامی که خلاء سیستم توزیع کتاب را تا حدودى پر کرده بود.
 
وی افزود: ناشران و کتابفروشان از این موضوع رضايت داشتند زیرا هزینه پست با تخفیفی که در نظر گرفته شده بود، به‌گونه‌ای عمل می‌كرد که از خریدار هزینه‌ای ارسال دریافت نمی‌شد و کتاب به قیمت پشت جلد برای مخاطبان ارسال می‌‌شد.
 
آموزگار با بیان اینکه این ميزان تخفیف جا افتاده و سفارش كتاب از شهرستان‌ها از سوى خريداران نيز افزايش يافته بود، گفت: با منتفى كردن اين توافق  از سوى اداره پست با اين بهانه كه مقرون به صرفه نيست، اين امکان بسیار خوب برای ناشران ،كتاب فروشان و خريداران حذف شد.

وی ادامه داد: نباید به پست به عنوان خدمات لوکس برخورد کرد، زیرا پست موقعیت و امکانی را برای مردم فراهم می‌کند که از شیوه‌های متعارف دسترسی بهره اندكى مى‌برند.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به كمك‌هاى دولت در کشورهای دیگر نسبت به استفاده از پست در ارسال کتاب و مطبوعات، توضیح داد: در آلمان هزینه استفاده از پست برای ارسال کتاب و مجلات در مقايسه با ساير محمولات بسيار اندك است. به نظر مى‌رسد تداوم حمايت دولت آلمان از ارسال كتاب و مجلات به وسيله پست به اين دليل است كه كتاب و مجلات الكترونيك كمتر از ٥درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
 
آموزگار یادآور شد: زمانى نامه‌‌نگاری و ارسال آن کاربرد اصلى از پست محسوب مى‌شد ولى در حال حاضر نيز عليرغم منسوخ شدن آن، پست كماكان امكانى زيرساختى است، مثل آب و برق و راه. همانطور که جامعه به لوله‌کشی آب و سیم‌کشی خطوط برق نیاز دارد به پست نیز نیاز دارد و ضرورت آن در جامعه به وضوح ديده می‌شود.
 
به گفته وی، پست در کشورهای پیشرفته به خوبی فعال است و دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف به خوبی از آن استفاده می‌کنند و معتقدم در این میان شرکت پست باید در این قضیه مدیریت هزینه‌-درآمد داشته باشد.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه وقتى دويست شهر بزرگ كشور كتابخانه عمومى ندارند به‌تبع شهرهای بسيارى فاقدکتابفروشی هستند و مردم آن دسترسی به كتاب ندارند که اين نكته يكى از دلايل مهم شكل نگرفتن يك سيستم توزيع سراسرى و كارآمد است و اداره پست می‌تواند امكان مناسبى برای ناشران، كتاب فروشان و خریداران کتاب باشد.
 
وی منتفى كردن تفاهم‌نامه با تخفیف ٤٠ درصد را به صورت يك طرفه از سوى پست نادرست دانسته و اعمال تخفيف كمتر را برای ناشران و کتابفروشان غيرموثر اعلام كرد. رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در این‌باره گفت: با تغییر این تعرفه، وضعیت تخفیف به حد غیرموثر می‌رسد و روش ارسال كتاب از طريق پست خاصيت و توجيه خود را از دست مى‌دهد و پست از چرخه کار حذف می‌شود و آن را کنار می‌گذارند. در حاليكه مسئولان كشور در مواردى ناگزير از پرداخت يارانه به جامعه هستند، باید در این زمینه نیز گام بردارند.
 
آموزگار همچنین با رد این موضوع که فعالیت پست، در کار موزعان اخلال ایجاد می‌کند، گفت: در آلمان دو شرکت توزیع‌کننده بزرگ هستند که برای کشورهای بزرگ دنیا کتاب ارسال می‌کنند، این گروه از خدمات پست نيز استفاده می‌کنند. معقتدم پست نه‌ تنها به موزعان آسیب نمی‌زند بلکه می‌تواند توسط آن‌ها هم به كار گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها