پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
علی‌اصغر عزتی‌پاک: نوجوانان آثار دفاع مقدسی بخوانند

علی‌اصغر عزتی‌پاک مطالعه کتاب‌های «زود برمی‌گردم»، «باغ کیانوش»، «هستی» و «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» را در تعطیلات آخر هفته به نوجوانان پیشنهاد داد.

علی‌اصغر عزتی‌پاک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برای مطالعه آخر هفته به نوجوانان مطالعه چهار کتاب را پیشنهاد داد و گفت: با توجه به اینکه در هفته دفاع مقدس هستیم و همچنین ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با این موضوع به آن‌ها مطالعه دو کتاب از خودم با عنوان‌های  «زود برمی‌گردم» و «باغ کیانوش» و همچنین کتاب «هستی» اثر فرهاد حسن‌زاده و «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» اثر جمشید خانیان را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب‌ها در قالب داستان‌هایی جذاب، اطلاعات خوبی در زمینه دفاع‌مقدس به بچه‌ها ارائه می‌کند.
 
این نویسنده درباره کتاب‌ها توضیح داد: داستان بلند «زود برمی‌گردم» از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 86 منتشر شد و برای گروه سنی کودک و نوجوان مناسب است. در این داستان فضای روستایی به تصویر ‌کشیده می‌شود که قرار است جنگی در آن رخ دهد اما همین که صدای بمباران به آن روستا می‌رسد در بازی بچه‌ها و روابط آنها فاجعه‌ای ایجاد می‌کند. «زود برمی‌گردم» جایزه دو سالانه ادبیات کودک و نوجوان ایران و همچنین جایزه کتاب سال سلام را دریافت کرده است.
 
 

به گفته وی، رمان «باغ کیانوش» هم که در سال 1389 از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است، با نگاهی متفاوت به جنگ نوشته شده و نشان می‌دهد انسان‌ها وقتی از هم دورند هوای یکدیگر را ندارند اما وقتی در کنار هم هستند باهم همکاری می‌کنند و همدل و همراه می‌شوند. این رمان در میدان نبرد اتفاق نمی‌افتد ولی قهرمانان آن افرادی هستند که جنگ سرزده به خانه و کاشانه‌شان سرک کشیده است. ماجرای تجاوز غریبه‌ها و دشمن به آب و خاک و حریم شخصی قهرمانان داستان و واکنش آن‌ها در مقابل این تجاوز سه خط داستانی را در این رمان تشکیل می‌دهد.
 
 

عزتی‌پاک درباره کتاب «هستی» نیز گفت: فرهاد حسن‌زاده در آثارش، جنگ را با نگاه متفاوت‌تری از من به تصویر می‌کشد و فضاهای داستانی‌اش به اتفاقات جنگ نزدیک‌تر است. در رمان «هستی» هم داستان‌های جنگ را به‌گونه‌ای به تصویر می‌کشد که به فضای جنگ بسیار نزدیک است. این رمان، طنز خوبی دارد و شخصیت راوی داستان برای نوجوانان جذاب است.
 
اين نويسنده افزود: فضای اين داستان که از سوی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان منتشر شده، در سال 1359 و در محلی کاملا سنتی مانند ماهشهر و آبادان می‌گذرد و به دلیل گرمی قصه هستی و گرمی بیان فرهاد حسن‌زاده بچه‌ها را به تفکر وادار می‌کند.
 
 
 
به گفته عزتی‌پاک، در این کتاب داستان دختری به نام هستی بیان می‌شود. هستی دختر نوجوانی‌ است که نمی‌خواهد مثل بقیه دختر‌ها باشد. او آرزو دارد وقتی بزرگ شد راننده تریلی، خلبان یا دروازه‌بان تیم صنعت نفت آبادان شود اما وقتی جنگ اتفاق می‌افتد، در مسیر جدیدی قرار می‌گیرد و نگاهش نسبت به دنیای اطرافش تغییر می‌کند.
 
برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس درباه رمان «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» نیز توضیح داد: این رمان هم در زمينه‌ جنگ است و اتفاقات آن به روزهای آغازين جنگ تحميلی ايران و عراق مربوط می‌شود. راوی اين داستان دختر نوجوانی است كه پيانو می‌نوازد و داستان مهاجرت خانواده‌اش از خرمشهر را تعريف می‌كند كه به‌نوعی مهاجرتی اجباری است. آن‌ها كه وضعيت زندگی خوبی داشتند، به خاطر جنگ مجبور می‌شوند زندگی ديگری را تجربه كنند.

 

علی‌اصغر عزتی‌پاک، از نویسندگان حوزه دفاع مقدس است که نخستین کتابش با نام «می‌مانم پشت در» در سال 1385 به عنوان کتاب سال حوزه‌ هنری معرفی شد. دومین اثرش به نام «زود برمی‌گرديم» جايزه‌های «کتاب سال سلام» و «دوسالانه‌ ادبيات کودک و نوجوان ايران» را از آن خود کرد. کتاب سوم این داستان‌نویس نیز با عنوان «باغ کيانوش» در سال 1390 برگزيده «کتاب سال دفاع مقدس»‌ در حوزه رمان نوجوان شد. از دیگر آثار او می‌توان به «آواز بلند» اشاره کرد.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم دمیان ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    این قدر ادبیات را مرزبندی نکنید. به نوجوانان سفارش کنید داستان بخوانند.
    • حسن محرابی ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
      ظاهرا همین اتفاق افتاده در این خبر!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها