یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
تشکیل شورای هماهنگی تشکل‌های نشر اقدامی انتخاباتی است

عضو هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی با اشاره به طرح مباحثی درباره تشکیل شورای هماهنگی تشکل‌های نشر طی هفته‌های اخیر، گفت: تشکل‌های فعال در حوزه نشر می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه در خدمت صنف باشد و چند تکه کردن بدنه صنعت نشر هیچ نفعی برای صنف ندارد.

محمدتقی عرفان‌پور؛ عضو هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با شرح چگونگی طرح تشکیل شورای هماهنگی تشکل‌های نشر، عنوان کرد: در جلسه هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی که 15 مرداد تشکیل شد، دوستان به دلیل مسائل و مشکلاتی که در حوزه کاغذ به وجود آمده بود، تصمیم گرفتند انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف حوزه نشر دور هم جمع شوند تا درباره این موضوع بحث و تبادل‌نظر کنند.
 
وی افزود: در این زمینه قرار شد اعضای هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی و انجمن ناشران کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی دور هم جمع شوند. در آنجا اعلام کردیم مجمع ناشران انقلاب، یک تشکل صنفی نشر نیست بلکه ماهیت سیاسی دارد، اما اکثریت هیات مدیره انجمن این موضوع را قبول نکرد.
 
عرفان‌پور با اشاره به دیگر موضوعات مطروحه در این جلسه، توضیح داد:‌ در این جلسه مطرح کردیم چرا از اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای حضور در این تشکل دعوت نشود؟ پاسخ شنیدیم که اتحادیه تشکل حوزه نشر نیست بلکه یک اتحادیه صنفی است و زمانی که درباره حضور نماینده انجمن صنفی زنان ناشر نیز صحبت کردیم، پاسخ شنیدیم که این انجمن جنسیتی است و به همین دلیل با چهار رای موافق و سه رای مخالف ما، این موضوع تصویب شد.
 
وی تاکید کرد:‌ بحث ما این است که با حضور محمدرضا توکل به عنوان  عضو هیات مدیره انجمن ناشران کودک و نایب رئیس اول اتحادیه، یحیی دهقانی؛ عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک، آموزشی و دانشگاهی، فتح‌الله فروغی؛ عضو انجمن کودک و نوجوان، مسعود پایدار؛ نایب‌رئیس دوم هیئت مدیره و عضو انجمن دانشگاهی و سیدعباس حسینی‌نیک؛ بازرس قانونی اتحادیه و مدیر مسئول انجمن ناشران دانشگاهی که  اکثریت اعضاء هیئت مدیره اتحادیه را تشکیل می‌دهند، موردی در حوزه نشر وجود ندارد که نتوانند آن را پیش ببرند ولی این چهار تشکل بتوانند موضوع را دنبال کنند، مگر اینکه مساله حضور اتحادیه و ریاست آن به عنوان یک اتحادیه صنفی نادیده گرفته شود.
 
عرفان‌پور با اشاره به تهیه و تنظیم نامه‌ای از طرف نمایندگان چهار تشکل پیش‌گفته در این زمینه گفت: البته در جلسه انجمن ناشران دانشگاهی بر این موضوع تاکید شد که هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان باید به عنوان محور اصلی دعوت کننده باشد که این نامه با چهار رای موافق تصویب و در جلسه صبح سه‌شنبه به هیات مدیره‌اتحادیه تحویل شد.
 
به گفته وی، پس از این موضوع بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها موضوع پیشنهاد تشکیل شورا و ارسال نامه به هیات مدیره را مطرح کرد و گفته شد که این چهار تشکل به اضافه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می‌توانند برای موضوعات مختلف تصمیم‌گیری کند و در صورت تحقق این موضوع، اتحادیه ناشران در تصمیم‌گیری‌های پنج نفره، فقط یک رای داشت.
 
عرفان‌پور با اشاره به تشکیل جلسه هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان و طرح این موضوع در جلسه هیئت مدیره انجمن، توضیح داد:‌ در این جلسه درباره مصاحبه مدیرمسئول انجمن ناشران دانشگاهی با رسانه‌ها مباحثی مطرح شد، همچنین محمود آموزگار نیز در این زمینه موضع‌گیری کردند و مخالفت خود را به عنوان ریاست هیات‌مدیره اتحادیه اعلام کردند.
 
وی توضیح داد: انجمن‌های فرهنگی باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگو باشند، در حالی که اتحادیه باید به نظام صنفی پاسخ بگوید و نمی‌تواند زیر بار مسئولیتی برود که در حیطه اختیار و شرح وظایف آن نیست.
 
عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی یادآور شد: البته من معتقدم این بحث‌ها بیشتر اقدامی انتخاباتی(انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران) است و باید در شرایطی که مشکلات و مسائل متعددی حوزه نشر را درگیر کرده به دنبال وحدت، ‌همگرایی و انسجام صنفی باشیم.
 
وی با بیان اینکه تشکل‌های صنفی به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه باید در خدمت صنف باشند، عنوان کرد: همکاران و دست‌اندرکاران حوزه نشر باید به یاد داشته باشد که چند تکه کردن بدنه این صنعت هیچ نفعی برای صنف نشر ندارد و باید از چنین اقدامی جلوگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها