جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
تجربیات دمیرچی از مراحل مختلف چرخه نشر منتشر می‌شود

محمدهاشم اکبریانی از مراحل آماده‌سازی مجموعه تاریخ شفاهی صنعت نشر که بخشی از آن به اسماعیل دمیرچی پرداخته در موسسه خانه کتاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اسماعیل دمیرچی، پیشکسوت صنعت چاپ، صبح امروز (جمعه 16 شهریورماه) به دلیل عارضه قلبی در سن 85 سالگی درگذشت. به این بهانه در گفت‌وگویی با محمدهاشم اکبریانی، نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی که این روزها مشغول کار روی مجموعه تاریخ شفاهی صنعت نشر کشور با همکاری موسسه خانه کتاب است، درباره بخشی از این مجموعه که به معرفی اسماعیل دمیرچی اختصاص دارد، پرداختیم.
 
وی به خبرنگار ایبنا گفت: در مجموعه تاریخ شفاهی که با مشارکت و همکاری موسسه خانه کتاب در دست تدوین و آماده‌سازی است، حلقه‌های مختلف صنعت نشر کشور را معرفی می‌کنیم. در این پروژه به سراغ تاثیرگذاران این عرصه رفتیم که به‌عنوان مثال در بخش حروفچینی، با اسماعیل دمیرچی گفت‌وگو صورت گرفت.
 
این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: مرحوم اسماعیل دمیرچی از چهره‌هایی بود که سال‌ها در این کار بوده و از ابتدا با حروفچینی تجربی و بعد حرفه‌ای به فعالیت پرداخت و در ادامه مسیر غلط‌گیری و نمونه‌خوانی و ... را در این حوزه انجام داده است. او همه تجربیات خود را در این حوزه در قالب مصاحبه‌ بیان کرد.
 
اکبریانی اظهار کرد: حدود سه ساعت مصاحبه با این پیشکسوت عرصه چاپ و نشر ایران نزدیک به سه هفته پیش انجام شد که اکنون در مرحله پیاده‌سازی مصاحبه هستیم. در بخش حروفچینی این مجموعه تاریخ شفاهی، احتمال مصاحبه با یک یا دو پیشکسوت دیگر این حوزه نیز وجود دارد تا در یک مجلد مختص حروفچینی منتشر شود.
 
این پژوهشگر تاریخ شفاهی درباره زمان احتمالی انتشار این کتاب نیز گفت: با زمان‌بندی پیش‌بینی شده و انجام مراحل مصاحبه، پیاده‌سازی و تدوین، این اثر آبان‌ماه و همزمان با هفته کتاب چاپ و منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط