پنجشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
پذیرش حقیقت غدیر نیازمند قلب سليم، تقوا و انصاف است

آیت‌الله آیت میردامادی، استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: برخی از علما و بزرگان منصف اهل سنت بارها در کتاب‌هایشان به فضائل و خصائص امیرالمومنین علی (ع) اشاره کرده‌اند، به عبارت دیگر حدیث غدیر، به اعتراف بزرگان اهل سنت متواتر است و حتی كتاب‌های مستقلی درباره آن توسط علمای سنی نوشته شده، اما پذيرش و اعتراف به آن نيازمند قلب سليم، تقوا و انصاف است كه متأسفانه برخی از دشمنان اهل‌بيت (ع) ازجمله ابن تيميه حرانی و ابن حزم اندلسی از داشتن آن محروم بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی، نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی، استاد اخلاق حوزه علمیه و نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه که چندین کتاب درباره معارف امیرالمومنین علی (ع) به رشته تحریر درآورده، با بیان اینکه عید غدیر برترین عید اسلام است، گفت: علما و بزرگان اهل سنت هم به موضوع غدیر اشاره کرده‌اند اما با تفاوتی آشکار با شیعیان. فقها و مجتهدین و نویسندگان شیعه واژه «مولی» را که حضرت محمد مصطفی (ص) در روز عید غدیر مطرح کرده اند «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» به معنای «اولي بالتصرف»، «امام»، «خليفه» و «سرپرست» می‌دانند؛ این در حالی است که اکثریت علمای اهل سنت با انكار اين معنا به معانی ديگری همچون ناصر و محبوب اشاره کرده و معتقدند تعبیر مولی در کلام پیامبر اسلام، به معنای انتخاب جانشین نبوده است.
 
امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع)، افزود: برخی از علما و بزرگان منصف اهل سنت بارها در کتاب‌هایشان به فضائل و خصائص امیرالمومنین علی (ع) اشاره کرده‌اند. به عبارت دیگر حدیث غدیر، به اعتراف بزرگان اهل سنت متواتر است و حتی كتاب‌های مستقلی درباره آن توسط علمای سنی نوشته شده، اما پذيرش و اعتراف به آن نيازمند قلب سليم، تقوا و انصاف است كه متأسفانه برخی از دشمنان اهل بيت (ع) از جمله ابن تيميه حرانی و ابن حزم اندلسی از داشتن آن محروم بوده‌اند.
 
موسس  و رئیس موسسه مطالعات و حفظ آثار علامه میرداماد، بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) در 18 ذیحجه سال دهم هجری، هنگام بازگشت از آخرین مناسک حج به فرمان الهی و در حضور یکصد هزار نفر از زائرانی که به سرزمین‌های خویش بازمی گشتند، در منطقه‌ای به نام غدیر خم حضرت علی (ع) را به‌عنوان امام و جانشین خود معرفی کرد و در معارف اسلامی این روز به‌عنوان بزرگترین عید اسلامی و عیدالله‌الاکبر یاد می‌شود، اما دل‌های گمراه حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند. این افراد خود را از دریافت انوار مقدس اهل بیت (ع) محروم کرده‌اند.
 
آیت‌الله میردامادی در ادامه با بیان اینکه مطرح شدن مساله ولایت امیرالمومنین(ع) در دین اسلام، به رویداد بزرگ غدیر خم محدود نمی‌شود، گفت: پیامبر عظیم‌الشان اسلام در زمان و مکان‌های مختلف به ولایت و امامت امیرالمومنین (ع) و 11 امام دیگر اشاره کرده‌اند.
 
این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حضرت رسول (ص) از همان اول نبوت، امامت حضرت علی (ع) را اعلام کردند. وقتی آیه آمد که «وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» پیامبر تا قبل از آن مأمور به رسالت نبود. رسول‌الله ملاقاتی با خداوند متعال داشت، آیاتی از سوره علق بر ایشان نازل شده بود، ولی مأمور به تبلیغ دیگران نبودند تا این آیه آمد «وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» به خویشان نزدیک بگو و از اینجا شروع کن. حضرت رسول الله، خویشان خود را دعوت کرد و سخنرانی کرد که من مأمور هستم و هرکس از شما اول بار اجابت دعوت من کند وصی و وزیر و جانشین من خواهد بود، این حدیث به «یوم الدّار» مشهور است و شیعه و سنی این حدیث را نقل کردند.
 
موسس و رئیس موسسه مطالعات و حفظ آثار علامه میرداماد با اشاره به اینکه عید غدیر در میان شیعیان به «عید سادات» مشهور است، اظهار کرد: سادات باید به سیادت خود افتخار کنند، این درحالی است که من اطلاع دقیق دارم که برخی افراد نسبت به اظهار سیادت خود بی‌توجه هستند. من شخصا پزشکانی را می‌شناسم که در نسخه‌های تجویزی خود و مهر پزشکی‌شان، «سیادتشان» را حذف کرده‌اند.
 
آیت‌الله میردامادی، گفت: سادات محترم که جایگاه برجسته‌شان به واسطه ارتباط با پیامبر اسلام، امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است، باید بیش از دیگران مراقب این جایگاه باشند و به سیادت خود افتخار کنند. این درحالی است که گاهی برخی سادات به این موضوع کم توجه هستند. برای نمونه برخی از خانواده‌های سید، نام اهل بیت(ع) را برای فرزندان خود انتخاب نمی‌کنند؛ این موضوع اصلا شایسته یک شیعه نیست.
 
امام جماعت مسجد جامع امام رضا (ع) و حسینیه همدانی‌ها، ادامه داد: مفهوم غدیر، مفهومی قرآنی است، زیرا پروردگار جهانیان در آیه سوم از سوره مبارکه مائده فرموده است «الْیَوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکمُ الإِسْلاَمَ دِینًا، فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیم: امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم، و اسلام را براى شما به‌عنوان‏ آيينى برگزيدم. و هر كس دچار گرسنگى شود، بى‏آنكه به گناه متمايل باشد اگر از آنچه منع شده است بخورد، بى‌ترديد، خدا آمرزنده مهربان است.» همه نعمت‌ها و خوبی‌ها، صلح و آرامش، امنیت و رفاه، آسایش و پیشرفت در سایه حاکمیت اسلام به دست می‌آید و حاکمیت اسلام پس از رسول خدا (ص) در پرتو ولایت اهل بیت (ع) حاصل می‌شود؛ از این واقعیت روشن می‌شود که نعمت ولایت از همه نعمت‌ها برتر است که در روز غدیر با تحقق بیعت عمومى براى ولایت عترت، نعمت برتر پروردگار کامل شد و همگان به تبعیت از ولایت و امامت موظف شده‌اند.
 
این استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: در روز غدیر، پذیرش ولایت عزمی قوی می‌خواهد و در دوره آخرالزمان، این پذیرش سخت‌تر می‌شود، زیرا در چنین پذیرشی، باید قلبا جان و مال خود را در راه ولایت الهی فدا کنیم. از طرفی باید قلب و زبانمان با هم تناسب داشته باشند و ظاهر و باطنمان یکی باشد. اینکه برخی از علما و بزرگان اهل سنت به مقام برجسته و عظیم حضرت علی(ع) اشاره کرده‌اند ولی ولایت ایشان را قبول ندارند، به دلیل یکی نبودن ظاهر و باطنشان و ضعف ایمانشان است.
 
موسس  و رئیس موسسه مطالعات و حفظ آثار علامه میرداماد در پایان به همه علما، ائمه جماعات مساجد، روحانیون، مبلغان و سایر صاحبان تربیون‌های تبلیغ و خطابه توصیه کرد، به شبهات مطرح درباره عدیر غدیر با زبان منطق، پاسخ دهند، زیرا قلب‌های سلیم، حتما پذیرای حقیقت ولایت و امامت خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها