سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
​روایت حسین فتاحی از مثنوی معنوی برای کودکان

حسین فتاحی، درباره مجموعه «قصه‌های تصویری از مثنوی» که به تازگی از او در انتشارات قدیانی منتشر شده است، گفت: سعی کردم معرفی آبرومندانه‌ای از کتاب مثنوی معنوی در این مجموعه برای کودکان انجام دهم.

حسین فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه «قصه‌های تصویری از مثنوی» که به تازگی از او منتشر شده است، گفت: این مجموعه شامل 10 جلد است که از سوی انتشارات قدیانی برای کودکان منتشر شده است و برگرفته از داستان‌های مثنوی معنوی است.
 
این نویسنده یادآور شد: مثنوی معنوی یکی از بزرگترین مفاخر ادبیات فارسی است و بهترین اثر مولوی محسوب می‌شود چراکه از توانمندی‌ و هنر شعر بهره گرفته و حرف‌های پندآموز فلسفی، دینی و اجتماعی که به درد زندگی کردن می‌خورد را در قالب شعر برای مخاطبان بیان کرده است و دید هر خواننده‌ای را برای زندگی بهتر باز می‌کند. اما با توجه به حجم زیاد و سنگین بودن مطالب، مطالعه آن برای مخاطب کودک و نوجوان، سخت و خسته‌کننده است و بهتر است داستان‌های آموزنده این کتاب ارزشمند به زبان ساده بازنویسی و بازآفرینی شود.
 
فتاحی درباره نحوه انتخاب داستان‌ها نیز توضیح داد: در مجموعه «قصه‌های تصویری از مثنوی» قصه‌هایی را از مثنوی معنوی انتخاب کرده‌ام که مساله آن‌ها مساله همیشگی بشر است و بشر در هر دوره‌ای با آن‌ها درگیر بوده است و اگر فهم درستی از آن‌ها داشته باشد به نگاه درست و دید عمیق فلسفی نسبت به آن موضوعات دست می‌یابد.
 
خالق «اميركوچولوي هشتم» افزود: من این داستان‌ها را به زبان امروزی برگردانده‌ام و از ظرفیت داستان برای انتقال بهتر مفاهیم بهره گرفته‌ام. ممکن است هر کردام از این داستان‌ها در کتاب مثنوی معنوی در یک صفحه بیان شده باشد اما در این کتاب مفهوم مورد نظر باز شده و به کمک تکنیک‌های داستان‌نویسی و تصویرسازی پرداخته شده است. درواقع این داستانها مانند در باغ سبزی است که سعی کردم روی مخاطب کودک و نوجوان باز کنم تا انگیزه و علاقه‌ای در او ایجاد کنم که وقتی بزرگتر شد اصل این کتاب را بخواند.
 
وی درباره ویژگی این مجموعه نیز بیان کرد: معمولاناشران و نویسندگان زیادی سعی کرده‌اند بازنویسی‌هایی از داستان‌های مثنوی معنوی  منتشر کنند اما اینکه چه قصه‌ای انتخاب شود و چگونه برای بچه‌ها بیان شود، بسیار مهم است. قصه باید به گونه‌ای بازنویسی و بازآفرینی شود که از نظر تکنیکی از ظرفیت داستان امروز استفاده کرده باشد و به سلیقه و فضای ذهنی کودک امروز نزدیک باشد. لذا من سعی کردم معرفی آبرومندانه‌ای از کتاب مثنوی معنوی در این مجموعه انجام دهم.
 
این نویسنده ادامه داد: همچنین تلاش کردم داستان‌هایی را انتخاب کنند که پیام‌های مختلفی را به بچه‌ها منتقل کنند چون بچه‌ها سوالات زیادی در ذهنشان دارند و می‌توان پاسخ‌های مختلفی هم به آن‌ها دارد. مثلا در داستان «فیل در تاریکی» کودک تفکر فلسفی را می‌آموزد و یاد می‌گیرد مفهوم «نور» در زندگی واقعی می‌تواند مصداق‌های مختلفی داشته باشد مانند معلم، پیامبر، دوست خوب، پدر و مادر، دین و مذهب هرکدام به نوعی می‌توانند نمادی از نور باشند.
 
به گفته فتاحی، عنوان‌های مجموعه 10 جلدی «قصه‌های تصویری از مثنوی» عبارتند از: «طوطی و بازرگان»، «پندهای گنجشک»، «اژدها و مارگیر»، «شغالی که طاووس شد»، «موسی و شبان»، «سلطان محمود و دزدها»، «طوطی و بقال»، «فیل در تاریکی»، «نحوی و کشتیبان» و «موش و شتر».
 
حسين فتاحي متولد ١٣٣٦ در يزد و داراي مدرك كارشناسي در رشته حسابداري است. وي در سه حوزه تأليف، ترجمه و بازنويسي آثار كلاسيك فارسي براي كودكان و نوجوانان آثار متعددي منتشر كرده كه «آتش در خرمن»، «پسران جزيره»، «عشق سال‌هاي جنگ»، «پري نخلستان‌ها»، «مدرسه انقلاب»، «كودك و توفان»، «اميركوچولوي هشتم» و بازنويسي «قصه‌هاي شاهنامه» و «سمك عيار» از جمله آنهاست.
 
کتاب‌های بنفشه، واحد کودک و خردسال انتشارات قدیانی، مجموعه «قصه‌های تصویری از مثنوی» را در قطع وزیری کوتاه، با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 40 هزار ریال برای هر جلد روانه بازار کتاب کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها