یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
آثار پدرم را می‌دزدند و کسی پاسخگو نیست

زردشت اخوان‌ثالث، فرزند زنده‌یاد مهدی اخوان‌ثالث در سالمرگ پدرش نسبت به برخی بی‌اخلاقی‌ها واکنش نشان داد. او معتقد است که یک نشر بدون اجازه او و خانواده گزیده از کتاب «باغ بی‌برگی»‌ را منتشر کرده و فرد دیگری صفحه اینستاگرام برای اخوان راه‌اندازی کرده است و تبلیغات می‌گیرد و به این شکل سوء استفاده می‌کند.

زردشت اخوان ثالث در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در توضیح وضعیت آثار پدر باید بگویم که مجموعه آثار مهدی اخوان ثالث تجدید چاپ شده است و چاپ دوم آن تا چند روز دیگر راهی بازار خواهد شد و سایر آثار نیز تک و توک زیر خط چاپ می‌روند. برای مثال کتاب «بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج» و «عطا و لقای نیما یوشیج» تجدید چاپ شده‌اند؛ در کل 10کتاب پدر مخاطبان خاص خودش را دارد و به مرور چاپ می‌شوند.
 
وی در توضیح جدیدترین آثار منتشر شده از اخوان افزود: ما در سال 93 کتابی چاپ کردیم که بخش پایانی شعرهای مهدی اخوان ثالث و شامل شعرهای کتاب نشده او بود که این طرف و آن طرف در روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌های گزیده چاپ شده بودند. بنابراین این‌ها مرتب شد و شد پرانتز بسته کارهای اخوان؛ چراکه آخرین کتاب از مجموعه شعرهای اوست. این کتاب با عنوان «سال دیگر، ای دوست، ای همسایه ...» راهی بازار شد اما متاسفانه دوستان در «هیات خرید کتاب» هیچ استقبالی از این کتاب نکردند و کتاب همین طور ماند.
 
فرزند اخوان ثالث ادامه داد: تمام 10 عنوان کتاب مهدی اخوان ثالث نیز در یک دو جلدی با عنوان «شعر مهدی اخوان ثالث»، چاپ شد که این دو جلد 1900 صفحه‌ای کلیات اشعار اوست. در این مجموعه پنج کتاب اول در جلد نخست و پنج کتاب بعدی او در جلد دوم قرار دارد.

زرتشت اخوان‌ثالث با اشاره به برخی بی‌اخلاقی‌ها گفت: متاسفانه برخی از دوستان خواننده بدون هماهنگی با ما شعرهایی از پدر را می‌خوانند که کار درستی نیست. برای مثال علیرضا افتخاری چند سال پیش یک کار از پدر را خواند که اصلا خوب نبود یا به عبارت بهتر، خوب از آب درنیامد. به هر حال امیدوارم که ماجرای کپی‌رایت در این مملکت سروسامان بگیرد تا شاهد بهبود اوضاع باشیم.

وی افزود: برای مثال فردی در اینستاگرام صفحه‌ای با عنوان «مستر اخوان ثالث»‌ راه‌اندازی کرده است و در آن مطالب مختلفی می‌گذارد، تبلیغ می‌گیرد و وقتی به او می‌گوییم که چرا این کار را می‌کنی در جواب به ما می‌گوید که به شما ربطی ندارد. به هر حال این بی‌اخلاقی‌ها وجود دارد و حرف من این است که اگر کسی می‌خواهد شعری از پدر بخواند، آن شعر و اتود را برای من بفرستد تا بعد از تایید ما منتشر شود؛ چراکه برخی مواقع دوستان شعر را اشتباه می‌خوانند که این در دنیای امروز هنر دیگر جایز نیست.

فرزند اخوان در توضیح ماجرای یکی از کتاب‌های منتشر شده از پدرش گفت: چند وقت در انتشارات سخن، کتابی با عنوان «شهریار شهر سنگستان» به تالیف شهریار شاهین‌دژی منتشر شد که مورد تایید من نیست و  این کار به نظر من دزدی است. ایشان کتاب «باغ بی‌برگی»‌ را برداشته و منتخب کرده و کتاب چاپ کرده است و اسم خودش را مولف گذاشته است. به ناشر هم اعتراض می‌کنیم فقط می‌خندد؛ چراکه خوب می‌داند که کسی نیست جلوی کارش را بگیرد. این دوستان در حضور خانواده شاعر دزدی می‌کنند و هیچ کس هم نمی‌خواهد جلوی این دزدی را بگیرد. این آقای شهریار شاهین دژی حتی سالشمار اخوان را که در کتاب «باغ بی‌برگی» آمده در کتابش کپی کرده است و زیر آن نوشته به کوشش شهریار شاهین دژی. واقعا تاسف می‌خورم چراکه این دوستان حیا را قورت داده‌اند و آبرو را پهن کرده‌اند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    چرا وزارت ارشاد جلوی سارقان ادبی و هنری را نمی گیرد؟آقای زرتشت آنها را معرفی کرده است؟او می گوید :ناشری که سارق است و به ریش همه می خندد!!راستی آقای شهریار شاهین دژی را کسی می شناسد؟
    • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      بله من میشناسم 09123450839 تلفن ایشون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها