یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
ساماندهی کتابفروشی‌های راسته انقلاب اولویت دو کمیسیون شورای شهر است

علی اعطا، عضو هیات رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ساماندهی راسته کتابفروشی‌های انقلاب هم اکنون در اولویت‌های دو کمیسیون شورای شهر تهران قرار گرفته است. به گفته او همچنین توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها نیز در دستور کار شهردار تهران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدجواد حق‌شناس، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران و  علی اعطا؛ سخنگو و عضو  هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران عصر دیروز شانزدهم تیرماه، از موسسه خانه‌کتاب بازدید و با نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه‌کتاب گفت‌وگو کردند. این دو عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با حضور در خبرگزاری کتاب ایران در جریان تولید خبر در این خبرگزاری از نزدیک قرار گرفتند.
 
اعطا در این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره طرح‌هایی که در شورای شهر تهران برای ساماندهی راسته کتابفروشان خیابان انقلاب در نظر گرفته شده گفت: اکنون طرحی برای ساماندهی وضعیت راسته کتابفروشی‌ها در دست داریم. ما طرحی را در شورا دنبال می‌کنیم که بر اساس آن ساماندهی راسته‌های فرهنگی شهر تهران در دستور کار است. راسته انقلاب نیز در همین رده قرار می‌گیرد. البته این موضوع جدیدی نیست و در طرح پیش‌بینی شده کتابفروشی‌ها در دستور کار قرار گیرد. تلاش‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته اما کارها معطوف به نتیجه نرسیده است.
 
وی ادامه داد: اکنون در دو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و شهرسازی و معماری این موضوع در اولویت‌هاست چون جنس کار طراحی شهری و فرهنگی است.
 
اعطا در پاسخ به پرسش دیگری درباره ساماندهی خانه موزه‌های مشاهیری که در تهران زندگی می‌کردند مانند خانه نیما یوشیج عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شهرداری به آن حساسیت نشان داده اما موانعی وجود دارد که برخی از آن‌ها حقوقی است ملکی که مالک خصوصی دارد و هیچ ارتباطی با شخص مشهوری که خانه را اجاره کرده یا خریده ندارد باید شهرداری این خانه را از آن فرد خریداری کند. حالا ممکن است شخص تمایلی به فروش نداشته باشد بنابراین این مشکلات ممکن است پیش بیاید.
 
وی افزود: گاهی هم ملک در اختیار ورثه است و کار را مشکل می‌کند گاهی هم مشکلی نیست اما فرد تمایلی به فروش ندارد. نکته مهم‌تر این است که شهرداری آنقدر امکانات مالی در اختیار ندارد با این وجود تلاش‌هایی داشته است به‌طور مثال درباره خانه سیمین و جلال کار شده است البته نسبت به چگونگی مرمت آن خانه انتقاد شد اما موارد این چنینی هست که شهرداری دنبال کرده و به نتیجه رسانده است. در دوره پنجم شورا نیز این موضوع با حساسیت دنبال می‌شود ولی نباید نادیده گرفت که ما در دورانی در مدیریت شهری فعالیت می‌کنیم که وضعیت مالی خوبی نیست و نمی‌توان از شهرداری انتظار تملک خانه‌ها را داشت.
 
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: باید فرمول‌هایی را تعریف کنیم که مالکان اماکن اعم از خصوصی و دولتی خود آن‌ها به احیای کاربری فرهنگی تمایل نشان دهند.
 

اعطا همچنین درباره برنامه‌های شهردار تهران و شورای شهر برای توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها نیز توضیح داد: یک بخشی از امکانات شهرداری و بودجه آن برای این بخش هزینه می‌شود. محمدعلی افشانی، شهردار جدید در برنامه‌اش به‌طور مشخص درباره کمک به کتابخانه‌ها صحبت کرد که در این دوره خودشان به‌طور مشخص با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند.
 
در پایان بازدید، گفت‌وگوهایی میان نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و علی اعطا درباره زمینه‌های مشترک همکاری در برگزاری جایزه کتاب سال حقوق شهروندی و جلسات نقد و بررسی کتاب انجام شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها