یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
نویسنده‌ای توانا و متعهد به ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس

احمد شاکری درباره ناصر ایرانی و آثاری که در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نوشته، بیان کرد: ناصر ایرانی در «زنده باد مرگ» و همچنین کتاب‌های «راه بی‌کناره» و «عروج» نشان داده که هم نویسنده‌ای توانا، هم متعهد به ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس و هم آشنا به مبانی نظری کار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سال 1397 چهلمین سال به بار نشستن نهال انقلاب اسلامی است که امروز به درختی تنومند با ریشه‌هایی استوار تبدیل شده است. حوزه فرهنگ در این چهل سال تحولات روبه جلویی به‌ویژه در حوزه نشر داشته و در کنار کاستی‌ها، شاهد اتفاقات بسیار خوبی نیز در این زمینه بوده‌ایم که خلق آثار ارزشمند از سوی اهالی قلم، گواهی بر این مدعاست. در این راستا ایبنا درنظر دارد از نگاه کارشناسان به معرفی آثار فاخری بپردازد که با موضوع انقلاب اسلامی به نگارش درآمده‌اند و خالقان این آثار چه آن‌ها که در قید حیات هستند و چه آن‌هایی که از دنیا رفته‌اند..
 
احمد شاکری از نویسندگان و پژوهشگران شاخصی است که در این حوزه سال‌ها فعالیت داشته و آثار ارزشمندی تالیف کرده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، به معرفی ناصر ایرانی پرداخت که یکی از نویسندگان پیشکسوت ایران‌زمین که امروز 80 سال از عمر وی می‌گذرد. ایرانی علاوه بر نمایشنامه‌نویسی دستی نیز در ترجمه دارد و از چهره‌های پیشگام ادبیات نوجوان در ایران نیز هست. «سختون»، «نورآباد، دهکده من»  و «کلوخ انداز» از جمله کتاب‌های او در حوزه کودک و نوجوان است، «زنده باد مرگ» رمان و «هنر رمان» و «داستان، تعاریف، ابزار و عناصر» از کارهای پژوهشی او در حوزه نقد ادبی، «قتل»، «در پایان»، «حفره»، «ما را مس كنید»، «سه نمایشنامه كسالت‌آور» نیز از جمله نمایشنامه های ایرانی هستند.
 
روایت داستانی جذاب از دفاع مقدس در آثار ناصر ایرانی

شاکری گفت: ناصر ایرانی، مترجم و نویسنده پیشکسوت و شاخص حوزه کودک و نوجوان است که در حوزه‌های نظری داستان نیز کتاب «هنرِ رمان» را به رشته تحریر درآورده است. با وجود اینکه به لحاظ سنی متعلق به نسل پیش از انقلاب بوده، نمی‌توان ناصر ایرانی را جزو نسل نویسندگان دفاع مقدس دانست، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی به خیل نویسندگان انقلابی پیوست و آثار ارزشمندی همچون «راه بی‌کناره» و «عروج» را نوشت.
 
وی ادامه داد: کتاب «راه بی‌کناره» در سال 1374 از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ چهارم رسیده و شاید امروز تعداد چاپ‌های بیشتری نیز از این کتاب منتشر شده باشد. تا سال 74 تعداد شمارگان این کتاب 90 هزار نسخه بوده است. داستان بلند وی برای نوجوانان و جوانان با عنوان «عروج» نیز از جمله  کتاب‌های پرمخاطب آن دوره بود. این کتاب تا سال 1377 به چاپ چهارم و شمارگان 85 هزار نسخه رسیده بود.
 
این نویسنده و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بیان کرد: نکته‌ای که ضرورت توجه به این آثار را بیشتر می‌کند، روایت داستانی جذاب از دفاع مقدس است. به‌و‌یژه در دوره کنونی که نزدیک به 30 سال از دفاع مقدس می‌گذرد، هنوز نیاز وافر به روایت‌های داستانی قصه‌گو که دارای عناصر تعلیق و جذابیت باشند، احساس می‌شود.
 
شاکری با اشاره به ویژگی‌های شاخص این دو اثر، گفت: نگاه منصفانه و ارزش‌مدار به مقوله دفاع مقدس، ویژگی بارز این دو اثر است. در هر دو کتاب یک نوجوان محور روایت است که در دفاع مقدس حاضر بوده و با همان آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس همسو بوده و دچار تحول می‌شوند. اینچنین داستان‌هایی، الگوهای تاریخی و درست و سازنده‌ای برای نسل‌هایی که انقلاب و دفاع مقدس را ندیده و نیاز به الگو دارد، می‌سازند.
 

نویسنده رمان «عریان در برابر باد» افزود: حوزه کار من ادبیات داستانی دفاع مقدس است، ولی به‌نظرم با وجود آثار مختلفی که در این حوزه نوشته شده، به این دو اثر با توجه به ارزش‌هایی که دارند، چندان توجه نشده است. به عقیده من این دو کتاب در دوره کنونی هم دارای جذابیت هستند.
 
وی درباره نقش رسانه‌ها در معرفی و احیای آثاری از این‌دست، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند برخی آثار فاخر را از مهجوریت تاریخی بیرون بیاورند. آثار خوبی که چند دهه از نخستین چاپ آن‌ها گذشته، باید احیا شوند.
 
شاکری در ادامه گفت: در کنار توجه به این آثار، توجه به نویسنده آثار نیز مهم و ضروری است. ناصر ایرانی در «زنده باد مرگ» و همچنین در دو اثر یاد شده، نشان داده که هم نویسنده‌ای توانا، هم متعهد به ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس و هم آشنا به مبانی نظری کار است. باید از نویسندگانی مانند ناصر ایرانی، تجلیل و قدردانی کرد.
 
نویسندگان تاثیرگذار نباید فراموش شوند

نویسنده مجموعه داستان «باران نیمروز» افزود: یک نویسنده با توجه به اقتضای ذهنی و زمانی شاید دوره کاری مشخصی داشته باشد، ولی دلیل نمی‌‌شود به فراموشی سپرده شود. نویسندگانی که‌ در حوزه‌ای تاثیرگذار بوده‌اند، نباید فراموش شوند. ناصر ایرانی نویسنده‌ای ذووجوه است ولی کمتر از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی در پایان بیان کرد: طرح و احیای این دو اثر و آثاری از این‌دست، به نوعی تجلیل از ادبیات متعهد و نویسندگان تئوری‌گرا است و می‌تواند به رونق ادبیات داستانی کمک کند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها