چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
کتاب الکترونیکی در ایران ارزان است

محمد صدوقی‌ با اشاره به روش‌های قیمت‌گذاری کتاب الکترونیکی، قیمت‌گذاری براساس رفتار مخاطب را بهترین روش این جریان دانست که طی چند سال گذشته و با توجه به گسترش کتاب‌های الکترونیکی با توجه به این معیار آسان‌تر شده است.

محمد صدوقی؛ مدیر فروشگاه کتاب الکترونیکی طاقچه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره  قیمت‌گذاری کتاب الکترونیکی بیان کرد: قیمت کتاب الکترونیکی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها پایین است، بنابراین اگر اثر جدید‌ و کیفیتی تولید شود، تلاش می‌کنیم به قیمت واقعی برسانیم.
 
وی ادامه داد: روش‌های مختلفی برای قیمت‌گذاری کتاب الکترونیکی وجود دارد. نخستین روش این است که ناشران به کتاب الکترونیکی به‌عنوان یک محصول مستقل نگاه کنند و بدون توجه به قیمت نسخه چاپی، قیمت‌گذاری را انجام دهند. ناشر در این روش با صلاحدید خود و معیار‌‌هایی مانند موضوع، محتوا و سال انتشار قیمت‌گذاری می‌کند.            
 
صدوقی با اشاره به دیگر روش‌های تعیین قیمت کتاب الکترونیکی ادامه داد: روش دوم قیمت‌گذاری با توجه به قیمت پشت جلد نسخه چاپی انجام می‌شود، علاوه براین دو روش، گاهی ناشران براساس صفحه‌ و یا تعداد کلمات کتاب، قیمت نسخه الکترونیکی را تعیین می‌کنند در حالی‌که قیمت‌گذاری کتاب چاپی با معیار‌های مختلفی از‌جمله نوع کاغذ، صحافی حروف‌چینی و یا طراحی جلد تعیین می‌‌شود.      
 
این فعال حوزه نشر الکترونیکی با اشاره به میزان دخالت مجموعه طاقچه ادامه داد: روال قیمت‌گذاری کتاب در طاقچه برعهده ناشران است و برای قیمت‌گذاری بهتر به ناشران مشاوره هم می‌دهیم. معمولا پیشنهاد می‌کنیم براساس رفتار مشتری روال قیمت‌گذاری را انجام دهند.
 
صدوقی درباره نقش رفتار مشتری در قیمت‌گذاری بیان کرد: براساس چند سال تجربه ارائه خدمت به مخاطبان کتاب الکترونیکی، ذائقه مشتری شناخته شده و می‌توان پیشنهاد‌های دقیقی را به ناشران ارائه کرد. مشتری کتاب الکترونیک به‌عنوان مثال، انتظار دارد تا کتابی که در بازار نشر 70 هزار تومان فروخته می‌‌شود در فروشگاه الکترونیکی 15 هزار تومان قیمت‌‌گذاری شود. رفتار مشتری برای همکاران مجموعه طاقچه و ناشران فعال در تولید کتاب‌های الکترونیکی تا حدود زیادی راه‌گشا بوده است.
 
مدیر فروشگاه کتاب الکترونیکی طاقچه، قیمت‌‌گذاری براساس محتوا را روش مناسب‌تری در مقایسه با سایر روش‌های قیمت‌گذاری دانست و درباره تاثیر سال انتشار در قیمت‌گذاری کتاب الکترونیکی نیز گفت: ناشر برای قیمت‌گذاری کتاب‌ها و یا ترجمه‌های جدید بین سال انتشار و محتوا، سال انتشار را در نظر می‌گیرد. به همین خاطر معمولا، قیمت نسخه الکترونیکی کتاب‌های جدید بیشتر از دیگر کتاب‌هاست.   
 
صدوقی افزود: این در‌حالی است که کتاب‌هایی که به‌عنوان مثال بیش از 20 سال پیش منتشر شده‌اند، براساس محتوا قیمت‌گذاری می‌شوند. کتاب‌های هم که برای مخاطبان از ارزش و جایگاه قابل توجهی برخوردارند، حتی اگر شامل قانون کپی‌رایت نشوند براساس محتوا قیمت‌گذاری می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها