جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
‎مخالفان فروش کتاب در نمایشگاه فقط شعار می‌دهند

‎محمد‌تقی حق‌بین؛ ناشر و كتابفروش پیشکسوت در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره نظر برخی از ناشران مبنی بر عدم فروش کتاب در این نمایشگاه گفت: ‎با بررسی نمایشگاه‌های کتاب در کل دنیا مثل فرانسه و ایتالیا شاهد هستیم بیش از 90 درصد آن‌ها محل فروش مستقیم کتاب هستند.

محمدتقی حق‌بین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره بحث فروشگاهی یا نمایشگاهی بودن نمایشگاه کتاب تهران گفت: ‎با بررسی نمایشگاه‌های کتاب در دنیا مثل فرانسه و ایتالیا شاهد هستیم بیش از 90 درصد آن‌ها محل فروش مستقیم کتاب هستند و فقط 2 نمایشگاه شاخص رایت در دنیا وجود دارد؛ یکی نمایشگاه فرانکفورت و دیگری نمایشگاه بولونیا و غیر از این دو در سایر نمایشگاه‌های کتاب مانند چین و ترکیه کتاب به فروش می‌رسد.
 
وی افزود: به گفته اقتصاددان‌ها، کسی حق تخریب بازاری که ساخته شده است را ندارد بلکه باید بازارهای موازی آن ایجاد شود تا این سهم از سفره خارج نشده و دسترسی مردم به آن قطع نشود و ادامه پیدا کند.
 
حق‌بین با بیان اینکه سهم 7 تا 12 درصدی اقتصاد نشر ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اتفاق می‌افتد، گفت: البته حتی اگر همان حداقل را در نظر بگیریم، عدد قابل توجهی است زیرا در صنعت نشری که سر جمع آن 1500 میلیارد تومان در سال است و در مقابل دیگر صنایع ایران مبلغ قابل توجهی نیست، نباید این فرصت از آن گرفته شود، به نظر من با این کار تعداد زیادی کارگر، چاپخانه، اصحاب قلم و مترجمان و ... بیکار می‌شوند.
 
‎عضو هیات مدیره شرکت توسعه محصولات فرهنگی هنری دنیای ماه پیشونی درباره که مخالفان هم همین نظر را دارند و معتقدند با فروش در نمایشگاه کتاب به کتابفروشی‌ها آسیب وارد می‌شود، گفت: ما باید واقعیت کتابفروشی‌ها را در کشور تحلیل کنیم، همکارانی که مخالف هستند باید ثابت کنند به میزانی که در کشور تقاضا برای خرید کتاب وجود دارد کتابفروشی و ویترین هم موجود است و در کشور فرانسه که وسعتش از ما کمتر است 20 هزار کتابفروشی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: برای کتابفروشی‌های زنجیره‌ای تا کوچک و هر کدام از آن‌ها هم اهدافی تعیین شده است؛ یعنی کارکردهای آن‌ها شبیه به هم نیست. به گفته برخی دوستان منصف ما که من هم با آن‌ها موافقم در سراسر کشور 900 کتابفروشی به معنای واقعی آن وجود دارد و برخی دیگر هم این تعداد را 2 هزار فروشگاه می‌دانند که نیمی از این‌ها تک محصول هستند و کتاب‌های درسی و دانشگاهی می‌فروشند.

حق‌بین درباره مشکلات حوزه توزیع، عنوان کرد: طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالانه نزدیک 60 هزار عنوان کتاب، تجدید چاپ و چاپ می‌شود اما در کشور هیچ مکانیزم پخش گسترده‌ای وجود ندارد تا کتاب را به ویترین ببرد و به همین دلیل پخش هم به خوبی انجام نمی‌شود.
 
‎او در ادامه افزود: به نظر من در این حوزه مشکل ساختاری و زیرساختی داریم و مخالفان فروش کتاب در نمایشگاه فقط شعار می‌دهند. خیلی از درد دل‌های دوستان به حق است اما گوشه‌ای از این پازل را می‌بینند و بازگو می‌کنند و مشکلات کلی تر آن را در نظر نمی‌گیرند.
 
حق‌بین درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب، گفت: کتاب کودک با بیش از 30 هزار عنوان کتاب موجود در بازار یا کتاب بزرگسال با بیش از 60 هزار عنوان موجود در بازار به نمایشگاه‌های کتاب احتیاج دارد و در صورت عدم فروش در آنها ظلم به مردم تهران و سایر نقاط کشو است.
 
سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت ماه هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها