یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در جریان توسعه کتابخوانی

جمالی‌نژاد، با بیان این مطلب که موفقیت کاشان برای کسب عنوان پایتختی کتاب از بین شهر‌هایی با اعتبارات میلیاردی قابل توجه است، تاکید کرد: نقش پررنگ بخش خصوصی نیز در شرح وظابف نیز آمده علاوه براین فلسفه اصل 44 قانون اساسی نیزکاهش تصدی‌گری دولت است.

مهدی جمالی‌نژاد؛ شهردار یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) با تاکید بر اهمیت طرح پایتخت کتاب ایران بیان کرد: انتخاب شهر‌ها به‌عنوان پایتخت کتاب نباید اشتهای کتاب و کتابخوانی را سیر کند، به‌عبارت دیگر باید شروع یک مسیر باشد. بی‌تردید کاشان باید سال‌های آینده این افتخار را نقطه شروع بداند و در دو حوزه زیرساختی و نرم‌افزاری اقدامات نو‌آورانه و خلاقانه‌ای را طراحی کند.
 
به گفته این مقام مسئول در شهر یزد، ظرفیت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء شهر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری کاشان وجود دارد.
 
وی با تاکید بر وجود زمینه‌های لازم  برای ارتقاء زیرساخت‌های شهر کاشان افزود: انتخاب شهر کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران عنوان مبارکی است. بی‌تردید با تلاش مسئولان  و شهروندان، کاشان موفق به کسب عنوان پایتخت کتاب ایران شده است. شهری که مانند کلان شهر‌ها از اعتبارات میلیاردی برخوردار نیست.
 
جما‌لی‌نژاد با بیان این مطلب که پایتخت کتاب عنوان ساده‌ای نیست گفت: برخی عنوان‌ها باید عطش انسان را  بیشتر کند.
 
شهردار یزد درباره راه‌های جلب مشارکت بخش‌های خصوصی برای تدوین طرح‌های خلاقانه در پایتخت کتاب ایران بیان کرد: با توجه به اهداف شبکه شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب، که به توسعه پایدار فرهنگی براساس تامین امکانات و فضای کتابخوانی مناسب از طریق منابع عمومی و خصوصی تاکید شده یکی از محور‌های اصلی هم‌افزایی بین نهاد‌ها دستگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی و بخش خصوصی در ترویج و بسترسازی برای فعالیت‌های کتابخوانی است.
 
جمالی‌نژاد ادامه داد: رد‌پای بخش خصوصی در اهداف مختلف شبکه شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب وجود دارد. نقش پررنگ بخش خصوصی نیز در شرح وظابف نیز آمده علاوه براین فلسفه اصل 44 قانون اساسی نیزکاهش تصدی‌گری دولت است. مقوله‌ای که در بخش کتابخوانی نقش بسیار پررنگی دارد به‌عبارت دیگر، برنامه‌ریزی برای رشد و اعتلای جامعه شهری نقش قابل توجه و موثر دارد.
 
وی افزود: وقتی راهکار‌های عملی و اجرایی در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های ستاد را تضمین می‌کنیم، بخش خصوصی در زمینه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نیز توانایی همکاری دارد.  
  
جمالی‌نژاد درباره ظرفیت بخش خصوصی در تصمیم‌‌سازی برنامه‌های کتابخوانی شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب بیان کرد: تصمیم داریم که شبکه شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب به اصطلاح فقط به 20 شهر نامزد ختم نشود. به همین جهت، راهکار‌های تسری تجارب شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب به هزار و 200 شهر کشور را بررسی می‌کنیم. 
 
 شهردار یزد افزود: تشویق بخش‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری از دیگر اهداف است؛ بنابراین باید ارزش افزوده  و جذابیت‌های این بخش افزایش پیدا کند تا بخش خصوصی تصور نکند ورود به این عرصه زیان‌ده است؛ به‌عبارت دیگر باید اطمینان حاصل کند که سرمایه‌‌گذاری در این بخش برای سه طرف سرمایه‌گذار، شهروندان و شهرداری منفعت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها