دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
بسته پیشنهادی مهشید میرمعزی برای خرید در نمایشگاه کتاب

مهشید میرمعزی مطالعه و خرید آثار داریوش شایگان را توصیه کرد به آنها که در نمایشگاه کتاب قصد خرید دارند.

مهشید میرمعزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به کتاب‌هایی که به نظر او خوب است مخاطبان نمایشگاه‌ کتاب عرضه کنند اشاره کرد و گفت: من در درجه اول کتاب‌های داریوش شایگان را برای خواندن پیشنهاد می‌کنم. کتابی که به نظرم هرکسی باید از ایشان بخواند، کتاب «پنج اقلیم حضور» است. کتاب دیگری که فکر می‌کنم برای هر مخاطب ایرانی جالب و جذاب خواهد بود، «در جست‌وجوی فضاهای گمشده» است. من خواندن کتاب‌های داریوش شایگان را به کسانی که تا به حال اثری از ایشان نخوانده‌اند،‌ شدیدا توصیه می‌کنم.
           
                                               


مترجم «کامو، آرمان سادگی» در ادامه عنوان کرد: کتاب دیگری که  خواندن آن را به همه مخاطبان کتاب توصیه می‌کنم،‌ «تاریخ طنز ادبی ایران» نوشته جواد مجابی است. این کتاب را نشر ثالث منتشر کرده است. به نظرم خواندن این کتاب برای یک کتاب‌خوان حرفه‌ای بسیار لازم و واجب است. جواد مجابی برای نوشتن این کتاب تحقیقات و مطالعات زیادی انجام داده است و درک بالایی از طنز دارد. به نظر من طنز یک کار کاملا جدی است و مخاطبان این کتاب را نیز کتاب‌خوانان حرفه‌ای و جدی تشکیل می‌دهند. در حقیقت این کتاب یک اثر تخصصی است و نمی‌شود خواندنش را به مخاطب عام پیشنهاد داد. البته منظورم این نیست که کتاب سخت‌خوان است. اتفاقا کتاب نثر ساده‌ای دارد اما مخاطب خاص خود را می‌طلبد.

                                                

مترجم «قطار شبانه لیسبون» اثری از محمد حسینی، نویسنده و ویراستار نشر ثالث را پیشنهاد داد و گفت: کتاب دیگری که هم‌اکنون مشغول خواندنش هستم و به همه پیشنهاد خواندنش را می‌دهم،‌ کتابی درباره ویرایش نوشته محمد حسینی است. این کتاب «مبانی ویرایش و مقدمه زبان داستان» نام دارد و نشر ثالث آن را منتشر کرده است. بر طبق گفته‌های محمد حسینی،‌ مطالبی که در کتاب آمده است بر اساس تجربیاتی است که ایشان در مقام ویراستار و آموزش در کارگاه‌های آموزشی‌شان داشته‌اند. به نظر من ایشان نویسنده و ویراستار درجه یکی هستند. من خواندن این کتاب را نه تنها برای هنرجویان و مخاطبان کتاب بلکه برای نویسندگان و شاعران نیز توصیه می‌کنم.

                                                

وی افزود: نسل جدید به سمت استفاده و به کار بردن غلط‌های فاحش می‌رود و به نظرم این کتاب برای یادگرفتنِ درست نوشتن یک ضرورت است. گاهی حتا نویسندگان و شاعران نیز در آثار خود مرتکب اشتباهات فاحش می‌شوند که البته تصحیح این اشتباهات کار ویراستار است. روی ویراستاری کتاب‌ها باید دقت زیادی شود و این کار من نویسنده یا مترجم نیست. من متن را سعی می‌کنم بدون غلط املایی پیاده کنم و اینکه نیاز به ویراستار حرفه‌ای نباشد، به نظرم حرف بیهوده‌ای است.


                                                 

مهشید میرمعزی چند پیشنهاد دیگر برای خرید از نمایشگاه کتاب ارائه کرد و گفت: از جمله‌ کتاب‌هایی که اخیرا مطالعه کرده‌ام و خواندن آن را پیشنهاد می‌دهم،  اثر تالیفی «دو قدم این ور خط» نوشته احمد پوری است. کتاب دیگری که برای خواندن پیشنهاد می‌کنم،‌ «از سرد و گرم روزگار» نوشته احمد زیدآبادی است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها