یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
بازاریاب لوازم‌التحریر دو تا سه برابر بازار‌یاب کتاب درآمد دارد

رهنمایی با بیان این مطلب که بازاریاب‌های نشر ایران به مرور زمان و تجربه آموخته‌اند، گفت: سود فعالیت در حوزه پخش در کشور ما چشم‌گیر نیست و بازگشت سرمایه زمان‌بر است.

سعید رهنمایی؛ مدیر فروش انتشارات «ققنوس» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره معیار‌های مطلوب بازاریابی کتاب بیان کرد: آشنایی با کتاب از زوایای مختلف از مهم‌ترین معیار‌های بازار‌یابی موفق به حساب می‌آید در حالی‌که این معیار در جریان بازار‌یابی ایران وجود ندارد و دلیل اصلی نیز انتشار بالای کتاب در کشور است.
 
این عضو مجموعه انتشارات «ققنوس» ادامه داد: با توجه به حجم بالای کتاب، بازار‌یاب‌ها تجربی عمل می‌کنند و براساس موضوع و یا نام و شهرت مترجم و نویسنده به بازار‌یابی اقدام می‌کنند؛ بنابراین این جریان اجازه نمی‌دهد که بازار‌یابی حرفه‌ای شکل بگیرد.
 
رهنمایی با اشاره به آسیب‌های فقدان بازار‌یابی حرفه‌ای در صنعت نشر افزود: در وضعیت فعلی، بسیاری اوقات کتاب دیده و در نتیجه معرفی نمی‌شود. برای کاهش آسیب‌‌های ناشی از نبود بازار‌یاب حرفه‌ای، استفاده از فضای مجازی و پیگیری تازه‌های نشر به یکی از راهکار‌های متداول تبدیل شده است.
 
به گفته این فعال حوزه نشر، بازاریاب‌های دیگر محصولات با 500 کالا و در نهایت 20 برند فعالیت می‌کنند اما بازاریاب پخشی مانند ققنوس با 24 هزار عنوان کتاب، مولف و مترجم سروکار دارد.

رهنمایی با بیان این مطلب که حاشیه سود کتاب برای شکل‌گیری بازاریابی حرفه‌ای قابل توجه نیست بیان کرد: بازاریاب لوازم‌التحریر دو تا سه برابر بازار‌یاب کتاب درآمد دارد بنابراین می‌توان گفت که سود فعالیت در حوزه پخش در کشور ما چشم‌گیر نیست و بازگشت سرمایه زمان‌بر است. طرح‌های تخفیف فصلی و نمایشگاه‌های استانی، نیز برای جبران وضعیت نامطلوب اقتصادی به‌عنوان مُسَکن عمل می‌کنند.
  
مدیر فروش انتشارات «ققنوس» گفت: بازار‌یاب حرفه‌ای کم داریم و حرفه‌ای‌ها با تجربه‌اندوزی در سال‌های متوالی به بازاریاب حرفه‌ای تبدیل شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها