شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
طاهری بویراحمدی مرد اخلاق و ادب بود

مدیرعامل خانه کتاب، گفت: کی‌عطا طاهری بویراحمدی از افراد تاثیرگذار در ۵۰ سال اخیر بوده و لقب مرد اخلاق و ادب به راستی برازنده او است.

نیکنام حسینی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن ابراز تاسف از درگذشت کی‌عطا طاهری بویراحمدی، گفت: این نویسنده و پژوهشگر، بزرگمرد ایل و نشان فرهنگ و اخلاق و جزء نخستین معلمان و تحصیل‌کردگان استان بود که تاثیرگذاری زیادی در کهکیلویه و بویراحمد مخصوصا در حوزه فرهنگ داشت.

مدیرعامل خانه کتاب افزود: کی‌عطا طاهری بویراحمدی در طول عمر پربرکتش توانست دیدگاه و نظرگاه خودش را در قالب چند اثر منتشر کند. به عنوان مثال کتاب «کوچ، کوچ» از جمله آثار او است که به تحولات تاریخی که در کهکیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده بود، می‌پردازد و از سوی نشر سخن چاپ شد و به چاپ‌های بعدی رسید.

حسینی‌پور همچنین به کتاب «ممیرو» اشاره کرد و گفت: این اثر مجموعه دست‌نوشته‌ها و داستانک‌هایی بود که جمع‌آوری کرده بود اما با وسواس زیادی که داشت، تمایلی به جاپ آن نداشت، حدود سه سال قبل با او صحبت کردم و اجازه خواستم این کتاب منتشر شود که سرانجام با نظارت کامل وی و مشارکت من با مقداری اصلاحات منتشر شد. البته آثار دیگری هم مانند «درخت را نکشید» و «کی بانو» هم از او منتشر شده است.

وی در ادامه به خانواده مرحوم طاهری بویراحمدی اشاره کرد و گفت: علاقه به فرهنگ و ادب همیشه در این خانواده وجود داشته این و دختر استاد، سیمین طاهری بویراحمدی، نیز دستی بر قلم دارد و آثاری از او در زمینه فرهنگ بومی، داستان و رمان منتشر شده است.

حسینی‌پور همچنین بیان کرد: طاهری بویراحمدی نقش مهم و موثری بر جوانان این منطقه داشت و بسیاری از اهل فرهنگ از او تاثیر گرفته‌اند. درب منزل او همیشه به روی دوستداران فرهنگ و ادب باز بود و من هم چندبار با وی دیدار داشتم.

به گفته مدیرعامل خانه کتاب، لقب مرد اخلاق و ادب به راستی برازنده طاهری بویراحمدی بود و می‌توان او را از افراد تاثیرگذار درطول ۵۰ سال اخیر دانست. او معلم، پژوهشگر و کنشگری سیاسی ـ فرهنگی و متعهد به فرهنگ و ارزش‌های انسانی چون عدالت و آزادی بود.

حسینی‌پور در ادامه گفت: طاهری بویراحمدی در حوزه مردم‌شناسی هم با اساتید بزرگی مانند کاوه بیات کار کرده بود  و در آثارش به خوبی به مردم کهکیلویه و بویراحمد که از قبل از انقلاب هم درگیری‌های زیادی با حکومت مرکزی داشتند، اشاره کرده است.

مدیرعامل خانه کتاب یادآور شد: طاهری بویراحمدی علاوه بر فعالیت در حوزه فولکلور و مردم ‌شناسی در بزنگاه‌های سیاسی در استان نیز نقش داشت و در تحولات ملی شدن صنعت نفت و وقایع قبل از انقلاب حضور داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها