یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
سرهنگی: آثار تولیدی در حوزه جنگ برای کودکان کم است

مرتضی سرهنگی معتقد است تعداد آثار تولید شده در حوزه ادبیات جنگ برای کودکان و نوجوانان کم است و باید نویسندگان به خلق آثار بیشتری در این زمینه تشویق شوند.

مرتضی سرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره جدیدترین آثار منتشر شده‌اش گفت: 16 سال پیش کتاب‌های «اسم من چفیه است»، «اسم من خاکریز است»، «اسم من پلاک است» و «روزهای خرمشهر» را برای چاپ به انتشارات سوره مهر تحویل دادم که منتشر شد و به تازگی با طرح جلد، قطع و طراحی جدید برای کودکان و نوجوانان بازنشر شده است.

وی افزود: این مجموعه ادامه دارد و امیدوارم بتوانم سایر جلدهای این مجموعه که درباره سایر اشیاء مربوط به جنگ مانند قمقمه، کوله‌پشتی، پوتین و کلاه است را بنویسم.
 
نویسنده «خانه کوچک، زندگی بزرگ» افزود: در این کتاب‌ها به اشیایی پرداخته‌ام که یک سربازان ما در دوران جنگ به آن‌ها نیاز داشتند و با آن‌ها زندگی‌ می‌کردند مانند پلاک، قمقمه، خاکریز و چفیه. در این کتاب‌ها به این اشیا شخصیت داده‌ام و اجازه‌ داده‌ام خودشان را تعریف کنند.
 
به گفته سرهنگی، کودکان غالبا تصویری از این اشیا در جنگ می‌بینند اما کاربردشان را نمی‌دانند و این کار سبب می‌شود بچه‌ها با کاربرد این اشیاء آشنا شوند.
 
نویسنده «خرمشهر؛ کو جهان آرا» در ادامه به لزوم پرداختن به موضوعات مرتبط با دوران جنگ تحمیلی در قالب داستان برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در این زمینه جمله معروفی وجود دارد: «ادبیات جنگ با شلیک اولین گلوله به دنیا می‌آید، در زمان جنگ رشد می‌کند و بعد از جنگ به بلوغ می‌رسد» ما الان در مرحله بعد از جنگ و مرحله بلوغ ادبیات جنگ هستیم. بسیاری از کودکان و نوجوانانی که در دوران جنگ بودند خاطرات خوبی از جنگ ندارند و مجبور شدند از محله و شهر محل سکونتشان به دلیل بمباران مهاجرت کنند و در جای دیگری زندگی کنند و نتوانستند در شهر خودشان رشد کنند و باید همه این خاطرات در دریاچه ادبیات کودک و نوجوان ریخته شود.
 
 

سرهنگی کیفیت آثار منتشر شده در حوزه ادبیات جنگ کودک و نوجوان را خوب ارزیابی کرد و گفت: نویسندگان خوبی مانند محمدرضا بایرامی، داوود غفارزادگان و داوود امیریان در این حوزه کتاب‌های خوبی برای بچه‌ها نوشته‌اند ولی با توجه به تعداد مخاطبان، تعداد آثار در این حوزه کم است و باید نویسندگان به خلق آثار بیشتری در این زمینه تشویق شوند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها