پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
هیچگونه ملاحظه ای را برای ارزیابی آثار لحاظ نکردیم

محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال، در حاشیه اختتامیه سی‌وپنجمین دوره این جایزه، بیان کرد: من در پیشگاه علم و دانش و وجدان انسان های پاک قسم می خورم که هیچگونه ملاحظه ای را برای ارزیابی و امتیاز دادن به آثار، لحاظ نکردیم. هر کتابی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته بود، بررسی کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال، چهارشنبه 18 بهمن‌ماه در حاشیه آئین اختتامیه سی‌وپنجمین جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال،‌ به خبرنگار ایبنا گفت: به اعتقاد من این دوره از کتاب سال هم خیلی خوب برگزار شد، البته توقعی بیش از این داریم. بر این باور هستیم که جایزه کتاب سال باید خیلی پرشکوه تر انجام شود. توقع دارم به جایی برسیم که آنقدر آثار خوب داشته باشیم که بتوانیم تعداد برگزیده ها و آثار شایسته تقدیر را افزایش دهیم و کتاب ها آنقدر زیاد و باکیفیت باشند که برای انتخاب در تنگنا قرار بگیریم. 

وی با اشاره به انجام بررسی های دقیق در داوری این دوره از جایزه کتاب سال، اظهار کرد: من در پیشگاه علم و دانش و وجدان انسان های پاک قسم می خورم که هیچگونه ملاحظه ای را برای ارزیابی و امتیاز دادن به آثار، لحاظ نکردیم. هر کتابی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته بود، بررسی کردیم.

مهدوی‌راد افزود: در این ارزیابی ها، نه به مولف و نه به کتاب نظر خاصی نداشتیم که بر آن اساس آثار را ممیزی کنیم.  عنوان کرده اند که برخی آثار بخاطر مولف و ناشر آن ها و نگاه های جناحی، سیاسی و سلیقه ای بالا نیامده اند. به هیچ وجه چنین چیزی امکان ندارد. 

دبیر علمی جایزه کتاب سال، گفت: هرکس چنین ادعایی دارد، می توانم به صورت حضوری با او مناظره و صحبت کنم؛ دلایل او را بشنوم و پاسخ دهم. حتی یک مورد از طرف وزارتخانه و دولت و فشار فضای عمومی توصیه نپذیرفتیم و زیر بار چنین چیزی نرفتیم. 

سردبیر فصلنامه نقد کتاب قرآن و حدیث، بیان کرد: این جایزه خیلی خوب برگزار شد و امیدوارم همه کسانی که نتیجه را می بینند، آن را نقد کنند که این امر به بهبود کیفیت آثار و نشر و پژوهش کشور کمک خواهد کرد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط