پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
«نامه تعزیه» و «بحر طویل‌های آیینی» در راه کتابفروشی‌ها

مسلم نادعلی‌زاده، پژوهشگر تعزیه و نمایش‌های آیینی از انتشار مجموعه هشت جلدی «نامه تعزیه» و کتاب پژوهشی «بحر طویل‌های آیینی» خبر داد.

مسلم نادعلی‌زاده به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مجموعه هشت جلدی «نامه تعزیه» مراحل پایانی ویرایش و آماده‌سازی در انتشارات کتاب سمنگان می‌گذارند. امیدوارم چند مجلد از آن تا نمایشگاه آماده و منتشر شود. این مجموعه حاوی بیش از 300 مجلس تعزیه است که توسط غلامعلی نادعلی‌زاده سروده شده و من آن را تدوین کرده‌ام.

وی افزود: دومین چاپ کتاب «شبیه از نگاه فقیه: تعزیه در آرای فقیهان و عالمان شیعه» با ویرایشی جدید در نمایشگاه کتاب سال آینده (1397) در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. نخستین چاپ این کتاب در سال 1391 منتشر شده بود. ناشر این کتاب نشر خیمه است.

نادعلی‌زاده ادامه داد: دیگر کتاب تازه من «بحر طویل‌های آیینی» نام دارد که حاوی متن بیش از 200 بحر طویل آیینی در زمینه‌های مناجات، مدح، مرثیه، روایات دینی، نوحه و تعزیه از قرن نهم تاکنون است. این کتاب با همکاری اعظم نوری‌نیا و موسسه ادب پژوهی شیعی (سلیس) به مرحله انتشار رسیده است.

این نویسنده و پژوهشگر همچنین به انتشار کتابی با عنوان «اربعین مرثیه» هم اشاره کرد و گفت: «اربعین مرثیه» مشتمل بر متن 40 شعر برگزیده عاشورایی به انتخاب 40 داور است. بیست و هفت اثر مربوط به پیش از انقلاب است و تاریخ سيزده اثر نیز مربوط به سال‌های پس از انقلاب. کارشناسی طرح و نظارت علمی این اثر بر عهده من بود. در اصل «اربعین مرثیه» به سفارش بنیاد دعبل خزاعی انجام گرفت و محسن حسام‌مظاهری مجری طرح آن بود. این کتاب اکنون در مرحله صحافی است.

مسلم نادعلی‌زاده، دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه امام صادق (ع) است. او همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات، از همین دانشگاه دریافت کرد.

«شبیه از نگاه فقیه: تعزیه در آرای فقیهان و عالمان شیعه»، «منتخب گلستان سعدی»، «رفرف عشق: مدایح و مراثی اهل بیت اطهار علیهم السلام»، «بچه‌ها بریم کربلا» و «خداوند داد داد» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده نادعلی‌زاده است.

نادعلی‌زاده همچنین با همکاری عمویش غلامعلی نادعلی‌زاده، ملقب به ملک‌الشعرای تعزیه ایران و از پیشکسوتان تعزیه‌گردانی، با پژوهش بر نسخه‌های قدیمی تعزیه تعدادی از آنها را با عنوان کلی مجموعه تعزیه‌نامه‌های «این رستخیز عام» منتشر کردند. عناوین تعدادی از کتاب‌های منتشره از این مجموعه به این شرح است: «شهادت حضرت علی‌اکبر»، «شهادت پسران امام حسین»، «شهادت حربن یزید ریاحی؛ چهار سردار» و «شهادت حضرت ابوالفضل».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها