جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
جایزه کتاب سال عنوان درخوری برای یک اثر است

شرفی‌خبوشان می‌گوید: جایزه کتاب سال در دیده‌شدن اثر بسیار موثر است و شواهد آن هم در استقبال مردم دیده می‌شود. رسانه‌ها هم با معرفی این برگزیدگان باعث دیده‌شدن هرچه بهتر کتاب شده‌اند.

محمدرضا شرفی خبوشان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تاثیر جایزه کتاب سال بر موفقیت رمان خود گفت: جایزه کتاب سال جایزه مهمی است و به خصوص تاثیر آن در بخش ادبیات بیشتر است. این جایزه بزرگ‌ترین جایزه کتاب در ایران به شمار می‌رود و همه نگاه‌ها اعم از اهالی علم و مخاطبان کتاب به این سمت است که چه کتابی به عنوان برگزیده معرفی می‌شود. این جایزه  اقبال «بی‌کتابی» را بلند کرد و باعث شد که توسط مردم دیده شود. این جایزه همپای جایزه جلال تاثیر خود را گذاشت و باعث ایجاد حجم درخواست از طرف مردم برای این کتاب شد.

وی افزود: تا پیش از جایزه جلال آل‌احمد، رمان «بی‌کتابی» دو بار تجدیدچاپ شده بود و به محض معرفی در جایزه جلال به چاپ سوم رسید و چاپ چهارم آن نیز آماده ورود به بازار کتاب است.

نویسنده «عاشقی به سبک ونگوگ» درباره ویژگی‌های رمان «بی‌کتابی» که باعث دیده‌شدن آن شده توضیح داد: اینکه نویسنده‌ای درباره ویژگی‌های کار خود بگوید شاید حمل بر خودستایی شود اما من فکر می‌کنم که شیوه روایت کتاب باعث شده تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند. شیوه روایت این رمان بر اساس داشته‌های فرهنگی خودمان است. تکنیک‌های روایی این رمان از دل روایت‌های ما برگرفته شده و از تمام ظرفیت‌های روایی استفاده شده تا رمانی کاملا ایرانی از نظر نثر و شیوه روایت در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

برگزیده جایزه کتاب سال درباره ظرفیت‌های فرهنگ ایرانی توضیح داد: ظرفیت‌های فرهنگی یعنی آنچه در گذشته داشتیم و شیوه‌های روایی در متون نثر و منظومه‌های داستانی ایرانی که متعلق به فرهنگ ایران است. چیزهایی که نویسنده می‌تواند آن‌ها را کشف کند و بیشتر منظورم درباره داشته‌های ما در زمینه روایت‌گری است. کتاب‌هایی که شاکله روایت‌گری ما در طول تاریخ هستند و حاصل نگارش نویسندگان و شاعران ایرانی است. با رجعت به خویشتن و استفاده از سرمایه‌هایی که داریم می‌توانیم از این ظرفیت غنی فرهنگی بهره ببریم. شیوه‌های روایت‌گری که مولانا در مثنوی معنوی به کار برده و همچنین شیوه‌هایی که در تاریخ بیهقی و نظامی وجود دارد. نثر، شکل لغات، نحو وساختار زبانی است که به روایت‌های ما قوام می‌دهد و به واسطه استفاده درست از کلمات است که می‌توان فضایی مناسب به وجود آورد.




خبوشان درباره مخاطبان رمان «بی‌کتابی» عنوان کرد: مخاطب رمان من همه مردم هستند. علاقه‌مندان به خواندن رمان که قشر عام و فراگیری را پوشش می‌دهد. خواننده غرق در ماجرا و داستان رمان می‌شود و خط روایت داستان را دنبال می‌کند. سرشت ایرانیان متمایل و خوگرفته با این شیوه روایت است و همین شیوه باعث خوانده‌شدن این کتاب توسط قشرهای مختلف مردم شده است. مردم با این شیوه روایت انس گرفته‌اند. بازخوردهای خوبی هم از نظراتی که در وبلاگ‌ها و سایت‌های معرفی کتابی که مجهز به نمایش نظرات خوانندگان کتاب هستند،‌ دریافت کرده‌ام.

وی افزود: جایزه کتاب سال در این دیده شدن بسیار موثر است و شواهد آن هم در استقبال مردم دیده می‌شود. رسانه‌ها هم با معرفی این برگزیدگان باعث دیده‌شدن هرچه بهتر کتاب شده‌اند و به نظرم عنوان جایزه کتاب سال برای یک اثر عنوان درخوری است و مردم را برای خواندن کتاب کنجکاو می‌کند باعث خوانده شدن و ارائه نظرات درباره کتاب، طبع داوری و کیفیت انتخاب‌ها می‌شود.

این نویسنده درباره تاثیر این جایزه بر آثار قبلی خود گفت: طبعا دیده‌شدن یک کتاب و خوانده شدن آن باعث کنجکاوی برای خواندن دیگر آثار آن نویسنده می‌شود و دوست دارد که شیوه روایت‌گری آن نویسنده را دنبال کند. پس از دیده‌شدن «بی‌کتابی» رمان قبلی من به نام «عاشقی به سبک ونگوگ» به چاپ دوم رسید و این امر به دلیل جست‌وجوگری مخاطبان و سراغ گرفتن آن‌ها بوده است.

محمدرضا شرفی‌خبوشان درباره کار جدیدی که در دست نوشتن دارد گفت: چند کار است که به طور همزمان در حال نگارش آن هستم. موضوع رمانی که به تازگی نگارش آن را آغاز کرده‌ام درباره جنگ جهانی اول است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها