شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
پروراندن نظریه‌ اجتماعی فراگیرتر و پذیرفته‌ترِ فضا

«فضا و نظریه اجتماعی» نوشته آندری ژلنیتس با ترجمه آیدین ترکمه از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. این کتاب قرار است به پیشرفت «اندیشه‌ورزی درباره فضا» کمک کند.

آیدین ترکمه به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: فضا تقریباً همواره یا بدیهی انگاشته یا نسبتا نادیده ‌گرفته‌ شده و یا اینکه پس‌زمینه‌ زندگی فرض می‌شود. انگار صرفا آنجاست تا در زندگی روزمره پُر شود، مورد استفاده قرار گیرد و از آن عبور شود.

این مترجم ادامه داد: در نظریه‌ اجتماعی وضع عمدتا به همین ترتیب است. تا یک‌چهارم پایانی سده‌ بیستم غفلتی آشکار در بررسی مشروح فضا به سان مساله یا دست‌کم به سان فاکتور مهمی که درخورِ تحلیل نظام‌مند است، وجود داشته است. از آن زمان به این سو و با انتشار چندین متن و مطالعه‌ تاثیرگذار به ویژه در حوزه‌ جغرافیای انسانی یا فرهنگی، فضا به طور فزاینده به عنوان حوزه‌ بنیادی و بسیار مهمی برای بررسی و تحلیل اجتماعی پذیرفته شده است.

وی افزود: هدف این کتاب ارائه‌ برخی از چشم‌اندازهای نظری و برجسته ‌کردن اهمیت‌شان برای پروراندن یک نظریه‌ اجتماعی فراگیرتر و پذیرفته‌ترِ فضاست. به بیان دقیق‌تر، کتاب به دنبال ارائه‌ یک دید کلیِ جامع از تمامی کوشش‌های صورت‌گرفته در پیکره‌ دانشی که زمینه‌ نظریه‌های اجتماعی فضا را تشکیل می‌دهند نیست. در عوض ضرورتا گزینشی عمل کرده و به پیشرفت «اندیشه‌ورزی درباره‌ فضا» تا حدی بر حسب ترتیب زمانی پرداخته می‌شود.

ترکمه ادامه داد: پیامدها و اثر چنین نظریه‌ها و تحلیل‌هایی، نیز به همین ترتیب، گواهی بر پرباریِ الحاقِ نوعی نظریه‌ اجتماعی فضا به پژوهش‌های تجربی و نظری درباره‌ روابط اجتماعی پیچیده‌ای است که به شکل‌های متفاوت، پژوهش در واقعیت اجتماعی را شکل می‌دهند. این نظریه‌ها به طور خاص، اما نه منحصراً، برای در اختیار گذاشتن فهمی از سیتی و اوربان دارای اهمیت‌اند که همچنان کانون بیشترِ تحلیل‌های اجتماعی از مدرنیته هستند.



وی درباره طیف مخاطبان کتاب نیز اشاره کرد: این کتاب نه فقط برای دانشجویان جامعه‌شناسی که افزون بر آن‌ها برای افرادی که در علوم اجتماعی دیگر از جمله جغرافیای انسانی، مطالعات شهری، سیاست، انسان‌شناسی، تاریخ اقتصادی و اجتماعی، و آن‌هایی که در معماری، طراحی، برنامه‌ریزی مشغولند و نيز برای حرفه‌مندان سیاست اجتماعی جذاب و سودمند است. این کتاب همچنین به سان درآمدی بر چشم‌اندازهای نظری درباره‌ی فضا برای پژوهشگران دوره‌های تحصیلات تکمیلی، دانشگاهیان و حرفه‌مندان درگیر در آموزش و پژوهش به شمار می‌رود که مولفه‌ فضایی برهمکنش اجتماعی، برخورد/تعارض، طرد، مهاجرت، کار و غیره، را می‌توان بر مبنای آن فهمید و به کار بست.

این مترجم در معرفی نویسنده کتاب گفت: آندری ژلنیتس دکترای خود را در سال ۲۰۰۲ از دانشگاه گلاسکو دریافت کرد. او پیش از آنکه در سال  2007 به عنوان استاد در گروه‌های جامعه‌شناسی و جغرافیا در دانشگاه کیل (Keele) مشغول شود در دانشگاه‌های اوپن یونیورسیتی اسکاتلند و گلاسکو نیز تدریس می‌کرد.

وی ادامه داد: ژلنیتس در این سال‌ها در دانشگاه کیل به تدریس در جغرافیا، جامعه‌شناسی، جرم‌شناسی، رسانه، ارتباطات و فرهنگ، آموزش و مطالعات امریکا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخته است و عهده‌دار هدایت چندین تز دکتری نیز بوده است. پیشینه‌ و تجارب بین‌رشته‌ای او باعث شده است تا در حال حاضر مدیر گروه هنرهای لیبرال نیز باشد.

ترکمه در پایان گفت: چاپ دوم ترجمه من از کتاب‌های «بقای سرمایه‌داری» هانری لوفور و «درآمدی بر تولید فضای هانری لوفور» هم از سوی انتشارات تیسا در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

«فضا و نظریه اجتماعی» نوشته آندری ژلنیتس و ترجمه آیدین ترکمه با شمارگان هزار نسخه، 398 صفحه و بهای 19 هزار تومان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط