شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
افتتاح 2 کتابخانه جدید در شهرستان خوی

علی فيروز، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی ضمن تشریح فعالیت‌های کتابخانه‌‌های عمومی استان از آغاز به کار نخستین کتابخانه خیر‌ساز در شهرستان میاندوآب خبر داد.

علی فيروز، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره فعالیت کتابخانه عمومی استان گفت: علاوه بر وجود 64 باب کتابخانه عمومی در استان 37 باب کتابخانه نهادی نیز با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شوند.   
 
به گفته فیروز،‌ یک میلیون و 328 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان آذر‌بایجان غربی موجود است. خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی هرساله به‌صورت متمرکز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود و تا آذر‌ماه امسال نیز 12 هزار و 578 کتاب خریداری شده است.   
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی با اشاره به آمار اهدا کتاب به کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی ادامه داد: سال گذشته 23 هزار و 654 نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهداء شده و طی 9 ماهه سال جاری نیز 16 هزار و 800 نسخه کتاب اهدایی جذب شده است. کتاب‌های ادبیات، منابع درسی و روانشناسی از نظر موضوعی در صدر هستند.              
    
فیروز همچنین با اشاره به عضویت 59 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان، درباره امانت 200 هزار جلد کتاب و رشد 28 درصدی میزان امانت کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: بیشترین امانت در حوزه ادبیات و دین بوده است. غنی‌سازی منابع کتابخانه‌، تبلیغ و معرفی کتاب همچنین  انجام فعالیت‌های فرهنگی در میزان امانت موثرند.  
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی عضویت خانوادگی را یکی از خدمات کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی معرفی کرد و گفت: با هدف ترغیب خانواده‌ها به مطالعه خانوادگی، یکی از خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور، عضویت خانوادگی است که با عضویت همزمان حداقل سه نفر از اعضای یک خانواده مبلغ حق عضویت بین خانواده نیم‌بهاء محاسبه می‌شود.
 
فیروز درباره فعالیت اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در حوزه توسعه کتابخانه‌ها ادامه داد: سه باب کتابخانه جدید در استان آذربایجان غربی افتتاح شده که دو باب از این کتابخانه‌ها در قطور و جمشیدآباد شهرستان خوی به زودی آغاز به کار می‌کند؛ علاوه براین در بیشتر کتابخانه‌های استان مستقل‌سازی بخش کودک صورت گرفته است.  
 
این مقام مسئول درباره فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان افزود: طی 9 ماه گذشته  588 نشست کتابخوان در قالب کتابخانه‌ای، مدرسه‌ای و تخصصی، 24 جلسه نقد و رونمایی کتاب، 140 کلاس آموزشی، 421 جلسه قصه‌گویی، بیش از 250 مسابقه کتابخوانی در قالب نقاشی کتابخوانی، نویسندگی و سایر برنامه‌های خلاقانه و مناسبتی برگزار شده است.  
 
فیروز درباره مشارکت خیرین کتابخانه‌ساز گفت: انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در استان فعال است و در زمینه جذب کمک‌های نقدی و غیر نقدی تلاش می‌کنند. نخستین کتابخانه خیرساز انجمن در شهرستان میاندوآب در حال ساخت است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها