چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
طرح‌های خلاقانه کتابخانه‌های عمومی اردبیل برای جذب مخاطب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، با اشاره به برنامه‌های این اداره برای توسعه و ترویج کنابخوانی از اعزام کتابخانه سیار به مناطق کم برخوردار استان خبر داد.

رباب عزيزخانی،‌ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) با اشاره به برنامه‌ریزی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور براساس سیاست‌های ابلاغی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره برنامه‌های خلاقانه استان در زمینه ترویج کتابخوانی گفت: دو طرح «تئاترکتاب» و «کتاب‌‌درمانی» از‌جمله طرح‌های خلاقانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است.
 
عزيزخانی در تشریح طرح «تئاترکتاب» ادامه داد: طرح «تئاتر کتاب» در قالب امضا تفاهم‌نامه مشترک اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برنامه‌ریزی شده است. تفاهم‌نامه سال گذشته به امضا رسید؛ اما با توجه به تغییر مدیرکل آموزش و پرورش استان مجدد به امشا رسید و اجرای آن به سال جاری موکول شده است. نمایشنامه «تئاتر‌کتاب» با هدف تبلیغ و ترویج کتاب نوشته شده و هدف، به رخ کشیدن کتاب برای مخاطبان به‌ویژه کودکان و نوجوانان است.       
 
به گفته این مقام مسئول،‌ «تئاتر کتاب» کتابخوانی را موضوع اصلی قرار داده است. طرح «تئاتر کتاب» رقابت قابل توجهی را بین گروه‌های نمایشی استان ایجاد کرده و نخستین اجرا به احتمال زیاد بهمن‌ماه روی صحنه می‌رود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل درباره طرح «کتاب درمانی» در زندان‌های استان افزود: «کتاب‌‌درمانی» ازجمله ‌دیگر طرح‌های اداره کل است که با همکاری اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان و چند تن از روانشناسان به زودی اجرا می‌شود. پایه این طرح که ابتدا به‌صورت پایلوت برای بزرگسالان اجرا می‌شود؛ براساس پرونده روانشناسی مجرمان تنظیم شده است.
 
عزیز‌خانی ادامه داد: براساس پرونده روانشناسی زندانیان 20 عنوان کتاب از سوی اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تهیه شده است. کتاب‌ها براساس توصیه پزشک روانشناس به زندانیان مانت داده می‌‌شود. اهداف اصلی این طرح درمان و پیشگیری است. چراکه معتقدیم کتاب در کاهش استرس و  کاهش فکر جرم‌زا بسیار موثر است.       
 
 این مقام مسئول ادامه داد: علاوه براین پویش «من هم عضو کتابخانه‌ عمومی هستم» با مشارکت چهره‌های شناخته شده استان از‌جمله شاعران،‌ پزشکان قدیمی و هنرمندان دومین سال پیاپی همزمان با بیست و پنجمین دوره هفته کتاب برگزار شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در ادامه از اجرای طرح «روانشناسی مخاطب» در کتابخانه‌های استان خبر داد و  گفت: هدف این دوره آموزشی تاکید بر لزوم توجه به  تناسب کتاب با روحیه مخاطب است؛ به‌عبارت دیگر به کتابداران آموزش داده می‌شود که در گفت‌و‌گویی کوتاه با مراجعه کننده کتاب مناسب او را پیشنهاد کند.    
 
عزيزخانی با اشاره به فعالیت 73 باب کتابخانه در استان گفت: برای مناطق کم‌برخوردار مانند روستا‌ها با همکاری فرمانداری‌‌ یک کتابخانه سیار به 17 روستا‌  اعزام می‌شود. تلاش شده روستا‌های کم جمعیت از این نوع کتابخانه محروم نمانند، به‌طوری که کتابخانه سیار برای یک عضو نیز به روستا اعزام می‌شود. کتابخانه‌های سیار روستایی باید از سوی فرمانداران تامین شود.
 
به گفته این مقام مسئول، خیرین کتابخانه‌ساز در همه شهرستان‌های استان فعال هستند و طی سه سال گذشته 12 کتابخانه در استان افتتاح کرده‌اند. فرهنگ کتابخانه‌‌سازی همچنان به تبلیغ نیاز دارد و به نظر می‌رسد که اهمیت آن از مدرسه‌سازی کمتر نیست.
 
عزیز‌خانی افزود: شست‌های کتابخوانی به‌صورت فصلی و ماهانه به همه استان‌ها ابلاغ می‌شود. علاوه براین اداره کل استان برنامه‌های فرهنگی را با تعامل با دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مساجد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها