سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
رسانه‌ها به روش‌های نوین ترویج کتابخوانی توجه کنند

مهدی مطهرنیا، آینده‌پژوه و استاد دانشگاه با معرفی کتاب به‌عنوان موتور متحرکه اندیشه‌ورزی جامعه، معتقد است که باید برای ترویج کتاب‌خوانی به‌ویژه در بین کودکان و نوجوان از روش‌های نوین بین‌المللی استفاده کنیم.

مهدی مطهرنیا، آینده‌پژوه و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره نقش رسانه‌ها در ترویج و توسعه کتابخوانی گفت: کتاب به‌عنوان موتور متحرکه اندیشه‌ورزی و همچنین ناشران در کشور ما مظلوم واقع شده‌اند؛ علاوه براین فقط چند رسانه معدود از‌جمله خبرگزاری کتاب ایران به‌صورت تخصصی به موضوع کتاب می‌پردازند، بنابراین به نظر می‌رسد که کتاب به حاشیه رانده شده و جامعه ملی ما از کتاب دورتر می‌شود.  
          
 این پژوهشگر با انتقاد از برخی رویکرد‌ها نسبت به قابلیت‌های شبکه‌های مجازی در حوزه نشر افزود: تعریف قابل توجهی از شبکه‌های اجتماعی عرضه نکرده‌ایم و استفاده از این شبکه‌ها را در مقابل کتاب و کتابخوانی قرار داده‌ایم؛ این در حالی‌است که شبکه‌های اجتماعی مانند هر رسانه‌ دیگری می‌توانند رسانه‌های مطلوبی برای معرفی کتاب‌های مختلف باشند.

وی ادامه داد: بیشتر شاهد آن هستیم که اصحاب قلم و کتاب در قالب کانال‌های تخصصی فعالیت‌هایی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند که البته کافی نیست. اگر رسانه‌های ما بتوانند درباره کتاب و کتابخوانی با اتخاذ روش‌های جدید و نه کلاسیک که فقط عده کمی را در برمی‌گیرد، به تبلیغ بپردازند، تاثیرگذار خواهند بود.  
  
مطهر‌نیا با اشاره به تحولات بین‌المللی در حوزه روش‌های ترویج و توسعه کتابخوانی ادامه داد: امروزه شاهد فعالیت کتابخانه‌های زیر سه سال در کشور کانادا هستیم که با هدف ایجاد زمینه‌های علاقه‌مندی کودکان به کتاب تاسیس شده‌اند؛ این در حالی‌است که در کشور ما برای هیچ یک از رده‌های سنی حتی کودک و نوجوان برنامه مشخصی برای تشویق به کتابخوانی وجود ندارد.
 
به گفته این نویسنده، هنوز سعی می‌کنیم با برگزاری مسابقه کتابخوانی و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی خشک و بی‌روح، کتابخوانی را در جامعه رواج دهیم در حالی‌که به نظر می‌رسد این روش‌ها تاثیرگذار نیست و باید روش‌های جدید را مورد مطالعه قرار دهیم و از تجارب کشور‌های پیشرو در کتابخوانی بیشتر استفاده کنیم و ایجاد کتابخانه‌های زیر سه سال در کانادا می‌تواند برای ما الگوی مناسبی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها